Perjantai, 23. kesäkuu 2017
Aatu, Aatto

Länsman ja Näkkäläjärvi vastaavat Satu Taavitsaiselle: Kansanedustajan täytyy kestää palautetta

Päivitetty: 20.04.201711:45
28

Kansanedustaja Satu Taavitsainen (sd.) Mikkelistä pitää saamaansa palautetta epäaidon saamenpuvun pitämisestä aggressiivisena ja fundamentaalisena käytöksenä.
Kansanedustajan täytyy asemansa vuoksi kestää palautetta — myös Twitter-viestinnälle tyypillisiä lyhyitä viestejä. Niissä ei ole tilaa kohteliaisuusilmauksille, joten lyhyistä informatiivisista tietoiskuista voi tyyliin tottumattomalle tulla väärä mielikuva.
Taavitsaisen tunnereaktio ei kuitenkaan muuta tapauksen faktoja.
Kittiläläistaustainen suomalainen kansanedustaja Mikkelistä poseerasi pääsiäisenä sosiaalisessa mediassa epäaidossa, Enontekiön mallista saamenpukua jäljittelevässä vaatteessa, niin kutsutussa feikkipuvussa.
Kittilässä ei ole omaa saamenpukumallia. Suomessa on viisi saamenpukumallia ja yksi niistä on Enontekiön malli. Saamelaisen kulttuurin mukaan Enontekiön mallin puku kuuluu vain Enontekiön saamelaisille ja heidän perheilleen – jopa feikkimuodossa. Suomen perustuslaki takaa nimenomaan saamelaisille alkuperäiskansana oikeuden ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan eli määrätä muun muassa saamenpuvusta.
Kansanedustajat tekevät harvoin mitään proaktiivista saamelaisuuden suhteen, joten postaus kiinnitti monen huomion. Se, että niin kutsutut feikkipuvut loukkaavat saamelaisia on yleistietoa. Ajoitus oli myös harkitsematon, sillä pääsiäinen on yksi saamelaisten suurimmista pyhistä. Pääsiäisen vietossa keskeisessä osassa on saamelaisten tärkein monumentti, saamenpuku.
Amerikkalaisen tavaramerkkijuristi-tutkija Jacob R. Adamsin mukaan Enontekiön-Kautokeinon puku saattaa olla esimerkki alkuperäiskansojen tuotteista, joissa tavaramerkki ja tuote ovat erottamattomia. Siksi hänen mukaansa kuka tahansa voi tietysti tehdä paidan, jakun tai tunikan, mutta ei voi muotoilla ja koristella sitä samalla tavalla kuin saamenpukua (Yle 9.8.2016).
Näiden faktojen esilletuominen kansanedustajalle Twitter-viestein ei ole aggressiivista eikä fundamentaalista käytöstä.

Outi Länsman
vuoden saamelainen 2015, lehtori, SOGSAKK

Pirita Näkkäläjärvi
päällikkö, Yle Sápmi (opintovapaalla London School of Economicsissa)

Kirjoitus on vastine Länsi-Savon verkkolehdessä 19.4. ja paperilehdessä 20.4. julkaistuun uutiseen.

Lue myös: 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
"Pääsiäisen vietossa keskeisessä osassa on saamelaisten tärkein monumentti, saamenpuku". No eikö juuri tätä Satu ajanut takaa kun laittoi puvun päällensä, nimenomaan kunnioittaakseen saamelaisia juuriaan.

Lähettänyt käyttäjä Sápmelas (kirjautumaton)
Saamenpuku kuuluu elävään saamelaiskulttuuriin, niille ihmisille, jotka elävät nykypäivänä saamelaisessa kulttuurissa. Jos rouva kansanedustajalla on kymmenennessä polvessa saamelainen esiäiti, se tekee hänestä tänä päivänä yhtä paljon saamelaisen kuin minusta thaimaalaisen, jos minulla on kymmenennessä polvessa yksi thaimaalainen kantaäiti tai -isä.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Muistakaa että kysesssä on kansanpuku (ei kansallispuku), joka kuuluu saamelaisille eikä kenelle tahansa lappilaiselle. Heti kun kansanedustaja kertoo millä tavalla he ovat eläneet saamelaiskulttuurissa, millä tavalla siirtäneet kulttuuroa ja kieltä sukupolvelta toiselle sekä todentaa sukunsa saamenkielen käytön, niin olen valmis uskomaan herännäisyyteensä. Olen mykistynyt lantalaisena kansanedustajan tietämttömyydestä

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Vanha ukko, Kainuussa syntyneenä, olisi "mielissään", jos joku kansanedustaja pukeutisi Kainuun kansallispukuun, jopa arkena, on se niin komea miehilläkin. Pienellä eläkkeellä, ei voi ostaa/teettää pukua, joten se jäänee haaveeksi. Antaisikohan joku glopalisaatio kulturilaitos / EU-laitos avustusta "vähäosaiselle" eläkeläiselle.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Voi hyvää päivää. Jos ihminen laittaa päällensä vaatteen niin pitääkö siihen kysyä erikseen jonkin alueen asukkaiden tai heimon lupa? Mitä tai ketä Satu Taavitsainen tällä loukkasi? Olen samaa mieltä siitä että kuka omistaa värit, puvut ja oikeuden pukeutua? Eri asia olisi ollut, jos Taavitsainen olisi osallistunut johonkin edustustilaisuuteen tai virkatehtävään pukeutumalla kyseiseen pukuun. Ja kertonut sen edustavan jonkin tietyn alueen pukua tai olevansa edustamassa kyseistä aluetta. Jos seuraa YLE1 -kanavalta Oddasatia tai Pohjois-Suomen uutisia vaikka kaksi viikkoa niin tämä sama linja jatkuu sielläkin. Uskomatonta ahdasmielisyyttä pukeutumisen oikeudesta, kielestä tai mikä oikeus on kenelläkin mihinkin. Jos ei muuta niin saamelaiset riitelevät keskenään kuka on aito saamelainen ja kuka ei.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Saamelaistaustaisena häpeän noiden Taavitsaista arvostelevien saamelaisnaisten arvostelua asiassa. He eivät edusta kaikkia saamelaisia ja meidän mielipidettämme, vaan puhuvat täysin omasta puolestaan ja ilmaisevat vain omaa ahdasmielisyyttään. Julkisuuden haku ja pätemisen tarve kai myös vahvoja vaikuttimia kun ovat tästä metelin nostaneet. Taavitsaiselle tsemppiä!

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä