Keskiviikko, 23. elokuu 2017
Signe, Varma

Lukijalta: Kaasua, kaasua

13.08.201709:00
24

Biosairila Oy ajaa taloudellisesti täysin kannattamatonta biokaasutuotantoa Mikkeliin. Minkäänlaisia kannattavuuslaskelmia ei ole esitetty kaupunginvaltuutetuille, jotka kuitenkin rahoittavat mikkeliläisten nimissä tämän seikkailun.
Lupaviranomaiset ovat jo vesittäneet kaasuhankkeen, mutta  Biosairila Oy:n röyhkeät edunsaajat, siis toimijat, eivät välitä tästä, vaan ovat rakentamassa — varoituksista huolimatta  biokaasutehdasta.
Vaikkakin on lupa rakentaa, ei ole lupaa aloittaa toimintaa. Eikä tule koskaan olemaankaan näille suunnitelmille! Hanketta viedään eteenpäin, koska toimijat ajavat ensisijaisesti  omia etujaan: ESEn, Metsäsairilan ja Biosairilan johto ja hallitukset!
Mikkeliläiset veronmaksajat joutuvat pulittamaan 11 miljoonaa euroa tästä hyvä veli -seikkailusta! Hanke kuulema kannattaa, koska valtiokin tukee huuhaata 3,4 miljoonalla.
Vaikka ESEn, Metsäsairilan ja Biosairilan johto ja päättäjät vetävät rankasti omaan kassiinsa, tulee Mikkelin uuden kaupunginhallituksen ja -valtuuston herätä. Uudelta konsernijaostolta odotetaan siltäkin nyt paljon!

Jiitee Hartikainen
FM, vesispesialisti
Mikkeli

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Mihin käyttötarkoitukseen biokaasua aiotaan tehdä? Liikenteen polttoaineena kaasun tulevaisuus on mennyttä aikaa. Kaasulla toimivia autoja ei kehitä mikään autonvalmistaja. Kaasuautoja on koko maassa vain muutama. Etelä-Savossa tuskin yhtään. Mihin muuhun tarkoitukseen biokaasua aiotaan tehdä? Ei avaudu meikäläiselle. Mistä raaka-aineesta biokaasua aiotaan tehdä? Pitääkö raaka-aineesta maksaa vai maksaako raaka-aineen tuoja biokaasun valmistajalle? Onko biokaasun tekeminen kannattavaa, jos ei ole kysyntää? Ehkäpä valtuutetut kysyvät samoja kysymyksiä, mutta kuka vastaa?

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Biokaasua kannattaa valmistaa liikennepolttoaineeksi, koska se on hyvä väliratkaisu päästöjen vähentämiseen ennen sähköautojen kehittymistä. Metaanikäyttöisiä autoja löytyy lähes kaikilta uskottavilta autovalmistajilta, niitä ei vaan ole Suomen maahantuojien valikoimissa. Etelä-Suomessa maakaasuverkon alueella kaasun käyttö liikennepolttoaineena on jo tätä päivää ja kyllä ilmiö tänne Savoonkin laajenee, vaikka vanhat ukot vähän vastaan hankaavatkin. Tässäkin asiassa tarjonta synnyttää kysyntää, onhan se havaittu jo Haukivuorellakin.

Lähettänyt käyttäjä Ei mitään henki... (kirjautumaton)
Hetki ennen romahdusta ! Nyt on aika kypsää lypsää valtiolta niin paljon kuin mahdollista. Tämä sama on toistumassa kuntatasolla, kun vastuunkantajia ei ole ja kun kukaan ei perään kysele. Tarjonta synnyttää kysyntää on juuri oikeanlainen ajatusmalli, kun luodaan yhteisin varoin jotain, missä lopputulos on yhdentekevää talouden kannalta. Keskelle metsää on jo rakennettu rautateitä, odottamaan käyttäjiään, kun oli niin hyvä idea aikanaan, ilman vastuita mistään.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Hartikaisen on helppo huudella. Ei ole, eikä ota mistään mitään vastuuta poliittisesti tai luottamustoimen alla koskaan ? Itse asiassa haukkui koko Mikkelin kaupungin päättävät elimet. Mitä jos olisi kertonut myös syyn moitteisiinsa ? Sitä ei jutusta selviä, vaan tuo kuvastaa populistisesti sosiaalidemokraattien kitinää. Olisiko täten Hartikaiselle tilaa sosialistien puikoissa ? ( Persu Hartikainen on ollut vain paperilla, mutta eihän enää sitäkään )

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Suurin osa Mikkelin valtuuston jäsenistä hahmottaa noin 50 000 euron kulut. Suuremmat menoerät menevät läpi sujuvasti. Konserniohjaustahan kaupungissa ei ole. Se on ollut helppo havaita liikelaitoksien kohdalla.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Vaikka ei olisi samaa mieltä kirjoittajan kanssa, pitäisi tätä biokaasumädättämöä ajavien avoimesti selvittää hankkeen edut ja haitat sen kustantajille. Tukiraha ei lämmitä kuin hankkeesta tilauksia saavia, ja sekin on yhteistä rahaa, joka pitää käyttää alueen kehityksen tueksi. Mistä raaka-aine, kuka on sitoutunut toimittamaan raaka-ainetta, kuka aikoo käyttää syntyvän kaasun? Mitä vaihtoehtoja laitokselle on? Kuinka kuljetus liikennellisesti hankalalta alueelta on suunniteltu hoidettavaksi, tarvitaanko tieinvestointeja?

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut