Keskiviikko, 23. elokuu 2017
Signe, Varma

Lukijalta: Musiikkiopistojen numeroarviointi traumatisoi

13.08.201709:00
15

Lapseni ovat harrastaneet musiikkia vuosien ajan musiikkiopistossa. Heidän on pitänyt suorittaa noin kolmen vuoden välein kurssitutkinto eli tasosuoritus. Yksi lapsistani on kokenut numeroarvioinnin masentavana.
Hän on saanut tutkinnoista aina kolmosen ja kokenut olevansa huono harrastuksessaan. Hän on ihmetellyt, miksi sisarukset ja kaverit saavat erinomaisia ja hän ei koskaan edes kiitettävää, vaikka on yrittänyt parhaansa.
Mielestäni häntä arvostellut lautakunta on ollut erityisen tiukka arvioinnissaan. Numeroarviointi on selvästi vienyt häneltä motivaatiota ja innostusta. Ihmettelen miksi musiikkiopistoissa vielä arvioidaan tutkinnot näin vanhanaikaisesti.
Musiikin ammattiopiskelijatkaan eivät enää saa numeroarviointia ainakaan Metropoliassa eikä Sibelius-Akatemiassa, vaan heille annettavassa palautteessa satsataan suullisen ja kirjallisen palautteen laatuun.
Sen avulla oppilasta autetaan näkemään realistisesti omat vahvuutensa. Hänelle annetaan selkeä käsitys siitä, mitä hänen tulisi soitossaan kehittää ja yritetään innostaa häntä itsenäisestikin kehittämään omaa osaamistaan.
Arvioinnin pitäisi aina tukea oppilaan oppimista, itsetuntoa ja minäkuvaa. Numerot eivät tätä tee.
Mielestäni kaikilla musiikkiopistoon päässeillä pitäisi olla oikeus harrastaa musiikkia, suorittaa tutkinnot ja saada päättötodistuksensa turvallisella mielellä ilman pelkoa, että saa huonon numeron. Toivon, että numeroarvioinnista luovuttaisiin.

Musiikkia rakastava äiti

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kerro lapsellesi reilusti, etteivät kaikki ole yhtä hyviä kaikessa. Parempia numeroita saavat sattuvat olemaan parempia ja hän varmasti on parempi jossain muussa, mutta kyseessä ei ole kilpailu. Aikuisena tulee hankalaa jos lapsena opetetaan kaikkien olevan yhtä hyviä kaikessa. Tälläisiä aikuisia on tullut vastaan ja eivät he kestä oikeaa elämää ja vastoinkäymisiä.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Asiaa jos katsotaan pitemmälle, että musiikista tulee ammatti niin on hyvä arvioida numeroiden kanssa. Töihin ottajalla on mahdollisuus arvioida henkilö papereiden perusteella. Eikä tarvitse mennä kun Kangasniemen laulukilpailuun niin arvioidaan numeroilla, on vaan euron merkki perässä.

Käyttäjän Anssi Mikkola kuva
Lähettänyt käyttäjä Anssi Mikkola
Pelkkä numeroarviointi ei ole missään opinnoissa järkevää. Arvioinnin tarkoitus ei ole asettaa oppijoita paremmuusjärjestykseen. Arvioinnin tarkoitus on antaa oikea kuva arvioitavan osaamisesta ja myös kehittämiskohteista. Numeraalinen arviointi ei anna mitään kuvaa siitä, mitä osataan tai missä on vielä kehitettävää. Anonyymi 10:01 kirjoittaa: "...kyseessä ei ole kilpailu." Miksi sitten asetellaan oppijat numeroilla järjestykseen?

Lähettänyt käyttäjä Veli viulu (kirjautumaton)
Musiikkiopistossa soittaminen pitäisi olla lapselle harrastus. Moni lopettaa koska Mikkelin musiikkiopisto on liian koulumainen eikä tunnu harrastukselle. Mikkeliin pitäisi saada enemmän iloa ja leikkimielisyyttä musiikin opiskeluun. Numeroarvostelu musiikkiopistossa on aivan turha peruskouluikäisille

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kun aina ei voi olla se paras. Sääliksi käy näitä lapsia, joille ( vanhemmille) tulee paha mieli, kun naapuri on saanut paremman numeron = on taitavampi, musikaalisempi, ahkerampi, kunnianhimoisempi ..... Heiltäkö pitäisi arvosanat (palkkio osaamisesta) ottaa pois, kun oma lapsi ei yllä samalle tasolle. Voi hyvä tavaton. Ei mitään rajaa vaatimuksilla!!!!!!!!

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Eikö ihan kaikki meidän tekeminen ole aina suhteessa johonkin toiseen? Numero pelkästään ei olekaan palaute, vaan arvio tekemisestä suhteessa toisiin. En usko etteikö musiikkiopistossa lukukauden aikana käydä hyvinkin perusteellisia keskusteluja vahvuuksista ja parannuskohteista. P.S. Kumpaankohan koskee kovempaa, äitiin vai lapseen?

Lähettänyt käyttäjä Harri Nyyla (kirjautumaton)
Mikkelissä on vaihtoehtoisia mahdollisuuksia saada soitonopetusta yksityisissä musiikkikouluissa joissa voi itse suunnitella opinto-ohjelmansa eikä tutkintoja ole pakko tehdä. Voi harrastaa musiikkia omilla ehdoillaan.

Lähettänyt käyttäjä Murphy56 (kirjautumaton)
Numeroilla arviointi nimenomaa on järkevää!! Nyt peruskoulussakin on menty koko ajan ylöspäin luokka-asteissa jotka saavat sanallisen todistuksen. Mitä virkaa näillä "osaa tyydyttävästi" tai "osaa melko hyvin" arvioilla on? Rakennetaan ikäpolvea joka on omasta mielestään melko hyvä siinä sun tässä. Sitten kun oikeasti pitäisi osata jotain niin sieltä saattaa tärähtää eteen se viis miikka. Mitäs sitten tehdään? Mennään yleisönosastolle purnaamaan kun ei opetettu ja arvosteltu aikanaan oikein.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut