Torstai, 27. heinäkuu 2017
Heidi

Potilasturvallisuus on yhteinen asia

03.04.201307:53
1

Suomen Potilasliitto on edesauttanut potilaan aseman paranemista yli 40 vuoden ajan. Yksi tärkeimmistä saavutuksista on potilaslaki. Potilailla siis on käytännössä lakiin kirjattuja oikeuksia, joita kannattaa vaatia ja vaalia.
Myös potilasasiamiesjärjestelmä on luotu potilaita varten. Potilasliitto peräänkuuluttaa potilaan omaa aktiviteettia, että järjestelmä saataisiin toimimaan myös käytännössä.
Takana on ne ajat, jolloin hoidosta valittava henkilö luokiteltiin mielenterveysongelmaiseksi. Nykyään ymmärretään, että reklamaatio edesauttaa potilasturvallisuutta.

Aihetta on alettu käsittelemään laajasti.
Viimeksi Helsingin Sanomat julkaisi kokonaisen liitteen  potilasturvallisuudesta (Maaliskuu 2013, nro 2). Siinä sosiaali-ja terveysministeri Paula Risikko toteaa artikkelissaan näin:
”Potilasturvallisuus on yksi tärkeimmistä terveydenhuollon arvoista ja tavoitteista. Sillä tarkoitetaan niitä periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan potilaiden terveyden- ja sairaanhoidon palvelujen turvallisuus sekä suojataan potilasta vahingoittumasta”.

Sairaaloita velvoitetaan käsittelemään hoitovirheet potilaan kanssa ja tekemään niistä ilmoituksia. Potilasasiamiestä kannattaa työllistää.
Viime vuonna on myös perustettu Kotkassa vertaistukiryhmä hoitovirheistä kärsiville. Heillä on omat nettisivut, joilta löytyy muut yhteystiedot.
Jos haluaa asianajajapalveluita, siihen on olemassa vain hoitovirheisiin perehtynyt asianajotoimisto, Potilasvahinkoapu Oy. Heiltä saadun tiedon mukaan jopa puolet hylätyistä korvauspäätöksistä Potilasvakuutuskeskuksesta on saatu myönteisiksi.

Vaikka parempaan suuntaan ollaan menty, tekemistä riittää. Potilasliitto lähtee siitä ajatuksesta,että potilas on oman kehonsa paras asiantuntija, häntä tulee kuulla ja hoitaa yhteisymmärryksessä.
Hoitovirheen sattuessa anteeksipyyntö on ensisijainen tehtävä. Hyvä käytös kuuluu hoitosuhteeseen. Potilaan kannattaa käyttää oikeut-
taan vaihtaa lääkäri tai kokonaan hoitopaikkaa, jos alkaa tuntua siltä, ettei hänestä välitetä.

Ennen kaikkea, pitäkää huoli että potilasasiakirjanne täytetään oikein. Niillä on tärkeä merkitys silloin kun jotain tapahtumaa aletaan käsittelemään tarkemmin.
Väärin ja puutteellisesti täytetyt potilasasiakirjamerkinnät vaarantavat potilaan oikeusturvan kuin myös potilasturvallisuuden.

Inka Svahn
Suomen Potilasliiton
hallituksen jäsen,
potilasasiainvaliokunnan jäsen
Mikkeli

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä oikeellisuus? (kirjautumaton)
Eipä niihin voi vaikuttaa mitä epikriiseissä lukee, koska laadittua tekstiä ei potilaalle tule luettavaksi ilman erillistä pyyntöä. Sitten kun erehdyt luottamaan lääkäreihin, jälkikäteen saa huomata että merkinnöissä on virheitä, ja ne ovat puutteellisia. Esimerkiksi liikennevahingon sattuessa, vakuutusyhtiöt vetoavat alkuajan epikriiseihin, eikä vahingoittunut ole voinut edes ymmärtää olla luottamatta lääkärin epikriisin laatimisen taitoihin. Tämän jälkeen vahingoittunut saa vuosikausia taistella omien oikeuksiensa puolesta vuosikausia maamme eri oikeusasteissa. Aivan järkyttävää.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä