Torstai, 27. heinäkuu 2017
Heidi

Mitä seuraamuksia papeille voisi tulla samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä, professori Seppo Koskinen?

08.03.201708:02
58
  • kirkkonäyttely  vanha raamattu 1. Taide ja kulttuuri  Lappeenrannan kirkot näyttely 2.12.2001-17.2.2002 Etelä-Karjalan museo.

    Piispainkokous toteaa selonteossaaan että kirkon uskon mukaan avioliitto on Jumalan luomistyössä asettama yhden miehen ja yhden naisen liitto. Kuva: Mika Strandén

Kirkon kanta samaa sukupuolta olevien parien kirkolliseen vihkimiseen on kielteinen. Kantaa on uhmannut ainakin helsinkiläinen pappi Kari Sadinmaa, jonka toimittamasta vihkimisestä tehtiin saman tien kantelu tuomiokapituliin.

Mitä niskoittelijoille työoikeuden näkökulmasta tapahtuu, työoikeuden professori Seppo Koskinen Turun yliopistosta?

— Jos oma työnantaja katsoo, että työntekijä tekee väärin, liikkeelle lähdetään lievemmistä toimenpiteistä, joista mennään koko ajan ankarampiin: huomautus ja keskustelu ja aikaa miettiä. Jos ne eivät tepsi, sitten mennään voimakkaampiin toimenpiteisiin. Kirkko-oikeudellisestikin lähtökohta on sama.

— Jos työnantaja katsoo hänen työntekijänsä toimineen väärin, se asettaa seuraamukset. Jos työntekijä riitauttaa asian, sitten katsotaan, onko työnantajalla ollut seuraamukselle asialliset perusteet, esimerkiksi, onko seuraamus ollut oikeasuhtainen. Silloin vasta ratkaistaan tuollainen konflikti. Lopputulosta ei kenenkään ole syytä lähteä ennakoimaan.

Uskotteko, että näitä riitoja tulee nyt oikeusistuimiin?

— Uskon, että kirkkokin pyrkii mahdollisimman pitkään väistämään tätä tilannetta. Mutta toisaalta kirkon kanta näyttää olevan, että tällaisia kirkollisia vihkimisiä ei tehdä. Ei yhdenkään työnantajan oikeaa politiikkaa ole kieltää ja sitten taas sallia. Jollei rikkomuksia tapahdu niin paljon, että julkinen paine kasvaa liian suureksi ja kirkko kärsii brändivaurioita.

Eli siis tiivistäen: työnantajaa kannattaa totella tai on oltava valmis ottamaan vastaan tottelemattomuuden seuraamukset?

— Tai ajatusleikkinä voisi sanoa, että pitäisi olla satamäärin niitä, jotka tekevät toisin.

Pappi saa, laamannin pitää
 

Avioliittolain mukaan kirkollisen vihkimisen saa toimittaa evankelisluterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa pappi.

Siviilivihkimisen on velvollinen toimittamaan laamanni, käräjätuomari, käräjäviskaali, toimivaltainen käräjänotaari, maistraatin päällikkö, henkikirjoittaja ja julkinen notaari.

Avioliittolain 17. pykälä

Teksti: Kaija Lankia

Lue myös: 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Jorma Myyryläinen
Eikös tuollaisen papin erhe ole, että hän on rikkonut Jahven selvää sanaa siinä muodossa kun se on ev.lut.kirkon pyhinä pitämiin kirjoituksiin ylöslaitettu? Silloin kai on viimekädessä Jahven asia iskeä tuollaista syntisäkkiä päähän salamalla tai kaataa tulta ja tulikiveä niskaan, vai kuinka? Ensimmäisen kiven heittäjän kun pitäisi kai olla synnitön ja miten ev.lut.kirkko sellaisen tähän hätään löytäisi? Tuomiokapitulistako vai piispainkokouksesta? (Tuoteseloste: edellinen sisältää ripauksen sarkasmia ja hyppysellisen ironiaa)

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Mielenkiintoista on kuitenkin nähdä kuinka yhtenäisiä eri seurakunnat tulevat olemaan mahdollisten sanktioiden osalta. Jokaisella lienee sama ohjeistus mutta jo puutumisen kynnys tuleenne olemaan erilainen. Lisäksi seurakunnat ovat työpaikkoja joissa ovat voimassa toki työelämän pelisäännöt mutta itse työ tehdään pitkälti vakaumuksen mukaan ja se asettaneen omat haasteensa. En nyt ole ihan varma mutta ei kai ketään naispappien kanssa työskentelystä ole poispotkittu?

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
"Kirkolla on näytön paikka." sanoi anonyymi klo 10:09. Todellakin, nyt kirkon on näytettävä kuvitteleeko se olevansa valtio valtiossa, vai noudattaako se perustuslakia. Jos ei noudata, niin veronkanto-oikeus ja oikeus osuuteen yhteisöverosta on luonnollisesti mitätöitävä välittömästi ja ilman ennakkovaroitusta. Suomessa noudatetaan Suomen lakia ja kansainvälisiä sopimuksia. Jos tämä ei kelpaa, voi lähteä larppaamaan vanhatestamentillista roolipeliä vaikka Siinaille. Tässä ei ole milliäkään tulkinnanvaraa eikä mitään epäselvää. Jos perustuslaki on eri mieltä uskonnollis-hallinnollisen himmelin kanssa, on himmeli purettava.

Lähettänyt käyttäjä Harmaata taloutta? (kirjautumaton)
Ei kirkolla ole muuta vaihtoehtoa kuin pysyä linjassa ja näyttää ovea vastaan kapinoiville. Toinen vaihtoehto on tietenkin sitten se että työnantaja muuttaa pelisääntöjään. Eniten tässä ihmetyttää se että kenen laskuun ja miten käytännössä työsuoritukset voidaan hoitaa jos niillä ei mitään tekemistä työnantajan kanssa? Tekeekö papit "harmaata keikkaa" vai miten homma hoituu / verot ja maksut hoidetaan jos he eivät toimi työnantajan laskuun, vai annetaanko papeille lupa perustaa oma firma jonka lukuun hoidetaan ne keikat jota työnantaja ei hyväksy? Tuntuisi erikoiselle että kirkko sallisi edes jollain tasolla pappien "kuutamokeikkailun" tai oman yritystoiminnan. Lopputulema on se että ei kirkko voi millään katsoa läpi sormien pappien lipsumista, ei edes vähää, muuten laitoksen uskottavuus katoaa lopullisesti.

Lähettänyt käyttäjä ei voi irtisanoa (kirjautumaton)
Huomattava on että vaikka kirkko erottaisikin papin niin siitä on kirkon tehtävä päätös, josta voi valittaa maalliseen hovioikeuteen joka ratkaisuissaan on sidottu suomen lakiin. Toisin sanoen kirkon on turha pullistella sitä vastaan että lakia noudatetaan. Kirkko ei ole lain yläpuolella vaikka mikä sen oma tulkinta olisi. Selvää on että oikeudesta tähän tullaan linjaukset hakemaan, vaikka on päivänselvä asia.

Käyttäjän SaPKo-fani kuva
Lähettänyt käyttäjä SaPKo-fani
Mukailen Harjavallan kirkkoherra Tuom Lindgrenin luettelemia vaihtoehtoja: a) Kirkko luopuu vihkimisoikeudesta mutta toimittaa halutessa kirkollisen siunaamisen, kun vähintään toinen kuuluu kirkkoon. b) Kirkko ei luovu vihkioikeudesta, mutta ei myöskään vihi samaa sukupuolta olevia pareja, mutta voi toimittaa kirkollisen siunaamisen maistraatissa solmitulle samaa sukupuolta olevalle parille (jos ainakin toinen kuuluu kirkkoon). c) Mikäli kumpikaan ei kuulu kirkkoon = ei vihkimistä eikä siunaamista.

Lähettänyt käyttäjä Kysymyksiä (kirjautumaton)
Pappihan saa vihkiä homoparin ilman seuraamuksia, jos hän ei ole minkään seurakunnan palveluksessa vaan jo esimerkiksi eläkkeellä tai muuten vapaalla työsuhteista,vai kuinka? Vertaan tätä siihen, että pappihan kastaa lapsia, siunaa vainajia ym. ollessaan eläkkeellä eli hän saa toimia pappina eläköidyttyään. Jos pappi rupeasi "yksityiseksi papiksi", esimerkiksi vaikkapa toiminimellä vihkimään homopareja, voitaisiinko häneltä viedä papin oikeudet, kun ei ole työsuhteessa kehenkään vaan noudattaa Suomen lakeja, ei kirkon sääntöjä? Tekeekö se, että homoparit saavat evlut. avioliittoon vihkimyksen papin toiminnan laittomaksi, vaikka pappi ei olekaan työsuhteessa evlut. kirkkoon? NUmdM

Lähettänyt käyttäjä Kirjanoppinut (kirjautumaton)
Tämä on ... tilanne. Kirkossa puhutaan oman tunnon asioista. Ja samalla papistossa ohjaa toimintaa pelko seurakuntalaisten erosta. Menee omalta työltä rahoitus. Kun se vanhan opetuksen saanut väestönosa on niinkin voimissaan, ehtii papisto kertaalleen vaihtua, ennen kuin Suomi siirtyy Vanhoillis-Lestadiolaisesta maailmastaan johonkin muualle. Avoin kysymys kaikelle papistolle, lahkorajat ylittäen: Kun VL:ssä on tapahtunut kauheuksia naisille ja niistä on julkaistu kirjoja, miksi nämä kirjat ja niiden sanoma on välittömästi vaiettu kuoliaaksi? Lukemattomina. Eikö miespapistolla ole uskallusta katsoa itseään peilistä? Onko taas kyse rahasta? Vaiko oman itsensä suojelemisesta? Voihan sitä tointaan hoitaa avoimia kuoppia täytellen. Niinhän niistä savista selvitään joutumatta itse minkäänlaiseen rehellisyys- saati omantunnon keskusteluun.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä