Torstai, 30. maaliskuu 2017
Usko

Yritykset viestivät somessa vaihtelevasti

19.10.201303:04
Asiantuntijan mukaan keskustelun vaimentaminen on yritykseltä vakava virhe. Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Asiantuntijan mukaan keskustelun vaimentaminen on yritykseltä vakava virhe. Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Yritykset viestivät sosiaalisessa mediassa hyvin vaihtelevasti, sanoo viestintätoimisto Tekirin hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa. Monilla on homma hyvin hallussa, kun taas toisille some on vieras ja pelottava maailma. Kyse voi olla osin väärästä asenteesta, mutta etenkin pienillä yrityksillä myös resurssien ja taitojen puutteesta.

- Toimitusjohtaja on voinut kuulla somesta omalta lapseltaan, Saukkomaa kertoo.

Ainakin Stockmann ja liikennemyymäläketju ABC ovat joutuneet hiljattain sosiaalisen median ryöpytykseen. Yksittäinen moka voi päätyä hetkessä tuhansien tietoon, keskustelupalstoille ja nettilehtiin. Saukkomaan mukaan ihmiset kaipaavat yrityksiltä yhä enemmän vuoropuhelua.

- Asiakkaat ajattelevat, että he pystyvät keskustelemaan yritysten kanssa ja saavat vastauksia. Sitä ei voi ylenkatsoa.

Viestintäkouluttaja Katleena Kortesuon mukaan yritysten viestintätaidot mitataan juuri kriiseissä. Jos virheisiin reagoidaan avoimesti, pahoittelemalla ja tarjoamalla hyvitystä, tappio voi kääntyä voitoksi. Toisaalta ylimielisyys ja marttyyriksi heittäytyminen ovat varma tie tuhoon.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

29.03. 12:42

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä