Maanantai, 26. kesäkuu 2017
Jorma, Jarmo, Jarkko

Mikkelin Viitostien maanrakennus alkaa syyskuussa

14.08.201412:46
20
  • Viitostien Mikkelin kohdan rakennustyöt alkavat syyskuun alussa. Rakennustyöt kestävät kaksi vuotta. Liikenneviraston kuva. Kuva: Jussi Kirjasniemi

Viitostien rakentaminen Mikkelin kohdalla alkaa näillä näkymin syyskuun alussa. Tarkka aikataulu ratkeaa, kun tiehankkeen urakka allekirjoitetaan syyskuun alkupuolella.

Liikennevirasto on valinnut urakkatarjousten perusteella Mikkelin osuuden urakoitsijan. Työn tekee Destia Oy.
Kilpailutuksen järjestivät Liikennevirasto ja Mikkelin kaupunki yhdessä.
– Tarjouksen jätti kaikkiaan viisi urakoitsijaa. Destia teki kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen, sanoo projektipäällikkö Hannu Nurmi Liikennevirastosta.
Viitostien Mikkelin kohdan kokonaiskustannukset ovat 27 miljoonaa euroa.
Nurmi ei vielä lähde kommentoimaan Destian tarjouksen tarkkaa loppusummaa, mutta sanoo, että ”tilaaja on tyytyväinen”.
 
Nurmen mukaan lopulliset kustannukset selviävät urakka-ajan päättyessä vuonna 2017. Hintaan vaikuttavat erilaiset muuttujat ja töihin sidotut indeksit.
– Varattu rahamäärä on kuitenkin riittävä, vakuuttaa Nurmi.
Urakkavalmistelu on sikäli kesken, että urakoitsijavalinnan jälkeen voimassa on hankintalain mukainen tiedoksisaantiaika. Urakat allekirjoitetaan näillä näkymin syyskuun toisella viikolla.
– Siinä vaiheessa selviää tarkempi rakentamisaikataulu ja alkamisajankohta, sanoo Nurmi.
 
Liikennevirasto tiedottaa työmaan aiheuttamista muutoksista ja järjestelyistä syyskuussa.
Rakennustyöt näkyvät arkipäivässä pari vuotta. Syksystä 2014 kaksi vuotta eteenpäin Pitkäjärven ramppien ja sataman välinen Viitostien osuus on työmaata.
Pitkäjärven ja Kaihun välille rakennetaan toinen ajorata ja Kaihun ja aseman välille lisäkaistat. Eritasoliittymien ramppeja ja katuliittymiä parannetaan.
Valtatien varteen rakennetaan myös kevyen liikenteen yhteydet.
 
 
 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Antero (kirjautumaton)
Hei "minä vaan", tiedoksi, että kyseisellä tienpätkällä on 10 vuoden aikana kuollut kaksi, toistakymmentä loukkaantunut reilusti yli sadassa onnettomuudessa. Nämä poliisin mukaan. Voi niitä onnettomuuksia sattua vaikka "minä vaan" ei olekaan havainnut. Kannattaa muuten tilata paperilehti niin saa enemmän faktaa. Tämä netti kun on niin epäluotettava ja vajavainen.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (kirjautumaton)
Hieno homma. Kyseinen tienpätkä kaipaa todellakin päivittämistä nykyaikaan. Ei valtatiellä saisi olla enää 60:n rajoituksia! Lappeenrannan risteys ja liittymä on aivan liian lyhyt ja aina saa pelätä tuleeko joku perään kun ajaa etelästä päin. Pahin pullonkaula viitostiellä. Vielä kun saisivat tien juvalle asti kondikseen, mutta tämä on kiireisempi sen palvellessa myös kaupungin sisäistä liikennettä.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (kirjautumaton)
josko kolmannella kerralla tulisi kuntoon kuolon kolarit on satuneet mikkeli-juva välillä tilasto maakaritkin tietyn politikon takapuota nuolemassa kun tämä väli saadaan kuntoon niin rupeaa kolareita rupee tulemaan pieksämäen risteyksessätä eteinpäin juvalle meno on jo nyt sellainen

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (kirjautumaton)
Tämä tienparannus tuli kymmenen vuotta myöhässä. Nyt tarvittaisiin jo järeämpiä toimia. Moottoritie Varkaudesta Lusiin on ainoa oikea/järkevä vaihtoehto. Nykyisen tien parsiminen tarkoittaa vain veroeurojen haaskaamista. Sama kuin ostaisi säästösyistä lapselleen kolme numeroa liian pienet housut, kun ne jäivät edellisvuonna rahapulassa ostamatta.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä