Keskiviikko, 23. elokuu 2017
Signe, Varma

Auton ehostamiseen voi upota omaisuus — hienoimmat autot lauantaina esillä Visulahdessa

12.08.201721:59
3
  • Veli-Matti Martiskaisen Opel Vectra on voittanut monia palkintoja. Kuva: Taru Hokkanen

Seitsemättä kertaa järjestetty ExtremeCustom Car Show keräsi Visulahteen ennätysmäärän rakennettuja ajoneuvoja. Tuning-, custom- ja styling-autoja oli Mikkelissä näytillä yhteensä 115.
— Autoja tuli enemmän, kuin osasimme edes toivoa. Aiempina vuosina määrä on pyörinyt 60 auton kohdilla, sanoo näyttelystä vastaavan autokerho ExtremeCustomin puheenjohtaja Ari Kylliäinen.
Kylliäisen mukaan autoryntäykseen vaikuttaa se, että tapahtuman maine on alkanut levitä. Nyt mukana oli autoja ympäri Suomea. Osa ajoneuvoista kiertää autonäyttelyissä ulkomaita myöten.

Kajaanista saapuneen Veli-Matti Martiskaisen auto keräsi kiinnostuneita katseita. Metallinpunainen Opel Vectra A V6 niitti menestystä Pohjoismaiden suurimmassa autonäyttelyssä, joka järjestettiin Ruotsissa huhtikuussa.
Näyttelystä lähti Martiskaisen matkaan viisi palkintoa.
— Mukana oli 900 autoa, joten kyllähän se oli kovatasoinen huipentuma omaan autoharrastukseen. Palkinnot osoittavat, että työnjälkeäni arvostetaan.
Martiskaisen mukaan kiiltävä Opel on kesäauto, jolla ajetaan toukokuusta syyskuuhun. Talveksi auto jää talliin.
Martiskainen on puunannut autoaan vuodesta 2010. Liki kaikki Opelin osat ovat olleet jossain vaiheessa irti.
— Olen ollut pienestä asti kiinnostunut autojen rassaamisesta.
Uuden projektin aloittaminen houkuttelee, mutta vanhasta autosta ei tohdi luopua.
— Tähän on mennyt kymmeniä tuhansia euroja, ja myydessä saisin siitä vain murto-osan takaisin.

Autoharrastukseen riittää hillittykin budjetti, mutta näyttelyn näyttävimpien ajopelien ehostamisessa ei ole säästelty. Kylliäisen arvion mukaan näyttelyyn saapuneeseen vuoden 1970 Dodge Challengeriin on uponnut omaisuutta omakotitalon verran.
Auton omistava helsinkiläinen Harri Saari on rakentanut amerikanrautaansa yhdeksän vuoden ajan.
— Ruotsissa asuvalla sedälläni oli aikoinaan Challenger, ja aina kun hän tuli kesäisin Suomeen, halusin pikkupoikana istua ratin takana. Äitini mukaan sanoin jo silloin, että jonakin päivänä minulla on samanlainen auto, Saari kertoo.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Suomi 100 -nimimerkki toteaa ”Ennen ei ollut aikaa puuhastella peltilehmän kanssa. Maatalossa tehtiin töitä ja se muutama tunti mitä jäi, oli nukuttava.” - Epäselväksi jää, mitä hän tuolla tarkoittaa. Nopeasti ajateltuna, tosin voin olla väärässä, hän kritisoi tätäkin tapahtumaa. Voi myös olla, että hän haikailee tuollaisen elämän nykyihmisillekin ja vielä nykypäivänäkin, mikä minun mielestäni on kyllä tyhmä ajatus. Mutta jos hän tulee autuaaksi tuollaisesta elämästä, niin hänen itsensä pitää alkaa elää niin, eikä muuten toivoa muita mukanaan tuollaiseen elämään. Ja jotta hän pääsisi oikein todelliseen fiilikseen, niin hän voi sanoa sähkösopimuksensa irti ja alkaa polttaa valonlähteenään öljylamppua, valmistaa ruokansa kolmijalan päällä avoliedellä, rakentaa ulkovessan ja alkaa asioida siellä, kaivaa kaivo ja vintata vetensä ämpärillä sieltä jne., mutta antakoon toisten rakennella tai ehostaa autojaan.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut