Lauantai, 27. toukokuu 2017
Ritva

Bernerin suunnitelmat epäilyttävät ammattiautoilijoita — kuljetusala ei halua lisää kustannuksia

11.01.201710:00
3
  • Tapio Krivetz

    Tieverkko on saatava paremmaksi, mutta ovatko seurantalaitteet ja tiemaksut oikea tapa siihen, pohtii kuljetusliikkeen toimitusjohtaja Tapio Krivetz. Kuva: Vesa Vuorela

Autoaan Otavan Nesteellä tankannut Otavan Metallin yrittäjä Asko Halonen haluaa nähdä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) laskelmat, miten autoihin suunnitellut seurantalaitteistot ja niillä kerättävät tieverot muuttavat tiellä liikkumisen kustannuksia.
— Uudistuksessa voi olla hyvääkin, mutta ammattiliikenteen kannalta pitkien etäisyyksien maassa kustannuksia ei tarvita lisää, Halonen tuumii.
Samoilla linjoilla on juvalaisen Kuljetusliike La-San toimitusjohtaja Pentti Savolainen. 
Hän uskoo, että tieverojen käyttöönotto nostaisi ammattiliikenteen kustannuksia.
— Se on selvä asia, kun laitteet pitäisi autoon hankkia. Ihan suoralta kädeltä en tällaista hyväksy ennen kuin näen, minkälainen ajatusmaailma on, toteaa 
Savolainen.
— Autot on saatava tehokkaaseen käyttöön, mikä tarkoittaa, että ne pyörivät 20 tuntia päivässä. Silloin maksamme jo paljon polttoaineveroja, hän muistuttaa.

Kuljetusliike Krivetz ky:n toimitusjohtaja Tapio Krivetz odottaa, että mahdollisesti kerättävät tiemaksut investoitaisiin parempaan tieverkkoon.
— Kaikkia uudistuksia ei voi kuitenkaan vastustaa. Tieverkko on saatava paremmaksi, mutta ovatko seurantalaitteet ja tiemaksut oikea tapa siihen, pohtii Krivetz.
Pitkän linjan kuljetusyrittäjä tosin ihmettelee liikenteen rahankäyttöä.
— Sotien jälkeen rakennettiin paljon teitä. Miten Suomella oli silloin varaa rakentaa tiet, kun nyt niiden ylläpitoon ei ole varaa, Krivetz kysyy.
— Tieverkon parantaminen on hyvä, mutta menisikö kaikki raha sinne? Jos tiemaksuilla saisi hyviä valtateitä, ne olisivat ok, mutta ei Suomesta sellaisia teitä löydy, sanoo myös Savolainen.
Lisäkustannukset jäisivät viime kädessä kuluttajien maksettavaksi, arvioi Krivetz.
— Melkein kaikki kaupoissa oleva tavara on tuotu sinne kuorma-autolla. Jos tulee lisäkuluja, meidän on saatava enemmän tuloja. Silloin kuljetuspalveluiden käyttäjä joutuu maksumieheksi.

Jos tiemaksut otetaan käyttöön, kaipaavat yrittäjät myös ulkomaalaisia autoja maksumiehiksi. Kilpailu Suomen teillä on koventunut jatkuvasti.
— Ulkomaiset autot käyttävät myös tieverkkoamme, huomauttaa Savolainen.
Kuljetusalan toiminta on jo nyt varsin tiukasti säänneltyä. Paikannusjärjestelmien käyttö lisävalvontaan mietityttää ammattilaisiakin.
— Vähänhän se on niin, että ne, joilla asiat ovat kunnossa, joutuvat kärsimään, hymähtää Krivetz.
— Toivottavasti tämä ei mene niin, että Suomi on Euroopan unionin kärjessä ottamassa paikannuslaitteita käyttöön, Halonen toteaa.
 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Junu (kirjautumaton)
Hänen suunnitelma on täysi susi. Tällä tulee meille lisä normit ja lisää väkeä keräämään rahaa meiltä. Kerääjinä toimisivat yksityiset yritykset ja rahat lähtisivät ulos täältä. Nyt homma poikki ja nopeasti. Tiekunnostus rahat löytyvät helpoiten polttoaine veron kautta, kun todella käytetään ko. kohtaan. Käyttäkää järkeä ja poistakaa normeja.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Meillä oli sotien jälkeen varaa rakentaa teitä kun ei ollut järjettömän suureksi paisunutta julkista sektoria rehellisten veronmaksajien rasitteena. Ei myöskään kymmeniätuhansia luku-ja kirjoitustaidottomia maahantunkeutujia elätettävänä. Kun noiden kulut lasketaan samalle tasolle kun olivat sotien jälkeen, meillä on kymmeniä miljardeja euroja vuodessa rahaa käytettäväksi esimerkiksi tieinfran parantamiseen.

Lähettänyt käyttäjä Sorakuoppa (kirjautumaton)
Komealta kalskahti sodanjälkeisten kärrypolkujen kutsuminen tieksi. Tuossa nykyisellä, tosin kuoppaisella, öljysoran paikalla höyläsi tiekarhuksi kutsuttu härveli harva se päivä ja usein tuotiin tuoretta savea tai soraa monttujen täytteksi aina 1970-luvulle saakka. Mikäli nykyinen tieverkko muutettaisiin takaisin sorateiksi niin kyllä rahat riittäisivät. Tosin nykyisille autoille voisi tulla vaikeuksia pakoputkien ja öljypohjan keston suhteen - maavara ei riittäisi. Soratiet toisivat myös reilusti työpaikkoja, mutta sehän ei istu nykyiseen politiikkaan.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä