Torstai, 25. elokuu 2016
Loviisa

Etelä-Savon autoilijat vanhenevat vauhdilla: Liikenneturva perää lääkäreiltä vastuuta

28.01.201607:00
19
  • Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen muistuttaa, että iäkäs kuljettaja ei ole automaattisesti riskialtis kuljettaja. Terveysriskit kuitenkin lisääntyvät, kun vuodet karttuvat. Kuva: Mikko Kääriäinen

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen perää lääkäreiltä johdonmukaisempaa seurantaa ajoterveyden valvontaan.
– Tämän vuoden alusta tuli voimaan uudet ajoterveysohjeet. Toivoisin, että lääkärikunta saisi tästä uutta potkua, Tarvainen muotoilee.

Hän muistuttaa, että potilaan heikentyneestä terveydentilasta on ilmoitettava poliisille, ellei kyseessä ole tilapäinen heikentyminen.

Kun autoilija täyttää 70, ajokortti on voimassa enintään viisi vuotta kerrallaan. Ajokortti voi olla voimassa lyhyemmänkin ajan, jos lääkärintodistus sitä edellyttää.

Tarvainen huomauttaa, että viidessä vuodessa ajokyky saattaa muuttua merkittävästi, jos seuranta on puutteellista.
– Lääkärin on oltava jatkuvasti valppaana.

Nuoret ajokortinhaltijat ovat liikenteen suurin riskiryhmä, mutta hyvänä kakkosena tulevat yli 75-vuotiaat kuljettajat. Iäkkään kuljettajan vaarana ovat erityisesti risteysonnettomuudet vasemmalle kääntyessä.

Iäkkäiden ajokortillisten määrä kasvaa nousevan eliniänodotteen myötä. Liikenneturvan mukaan vuodesta 2010 vuoteen 2040 ajokortillisten 65–69 -vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa yli kymmenellä prosentilla ja 70–74-vuotiaiden lähes 65 prosenttia. Arvioiden mukaan samalla aikavälillä 75–79-vuotiailla ajokorttien määrä kasvaa noin 2,5-kertaiseksi ja yli 80-vuotiailla nelinkertaiseksi.

Autoilijoiden ikääntyminen korostuu Etelä-Savon kaltaisissa maakunnissa, joiden väestö vanhenee nopeammin suhteessa muihin.

Liikenneturvan toimitusjohtaja korostaa, että ikääntyviin autoilijoihin ei voi eikä pidä suhtautua pelkästään kielteisesti. Hyvä harkintakyky kompensoi usein heikentyvää näköä ja reaktionopeutta. Joukko on kuitenkin kirjava.
– Onnettomuusriski nousee selvästi, jos iäkäs on huonokuntoinen ja ajaa harvakseltaan, Tarvainen muistuttaa.

 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Ukko Vaari (kirjautumaton)
Kyllä kai näitä nuoria kuskeja kuolee kesälläkin viikottain, joten pitäisi nyt katsella tilastoja ja siirtää ajokortti-ikää myöhemmäksi samoin olisi syytä katsastaa nämä viritellyt bemarit paljon nykyistä kriittisemmin.

Lähettänyt käyttäjä Kimppa Kyytinen (kirjautumaton)
On se niin merkillistä, että ensin viedään julkiset liikennevälineet maaseudulta ja sitten aletaan vielä vainota vanhempia liikenteeseen osallistujia, joiden on pakko turvautua omiin keinoihin asioille pääsemiseen. Kaiken kukkuraksi vastuu sysätään lääkärikunnan harteille. Vapauttakaa edes taksiliikenne niin tavallisella autoilijallakin on varaa siirtyä käyttämään enemmän yksilöllistä matkustustapaa kuin joku hikinen kimppakyyti, joka tulee milloin sattuu tai voi olla tulemattakin. On se niin upea asia, että nämä nörttisukupolven lainlaadittajat eivät itse koskaan vanhene.

Lähettänyt käyttäjä Moraalijeesus
Ehkä paras ja oikeudenmukaisin tapa testata ihmisen kykyä suoriutua liikenteessä olisi se, että lääkäri ja tutkittava kävisi reilun puolen tunnin ajelulla. Sen jälkeen lääkärin olisi helppo päättää että, jatketaanko ajoluvan voimassaoloa. Tämän voisi vaikka liikenneturva kustantaa, koska yksi kolari voi olla yhteiskunnalle kalliimpi kuin 1000 lääkäriajelua.

Lähettänyt käyttäjä Hyvä idea (kirjautumaton)
Todellakin hyvä idea että lääkäri osallistuisi vaikka puolen tunnin ajoon tutkittavan kanssa, eiköhän siinä näe paremmin kuin kellotaulun piirtämisessä onko kuski ajokuntoinen vai ei. + joku ajo-opettaja vaikka mukaan lisäksi. Ei voi olla niin että ikä-ihminen joka ei enää tunnista edes STOP-merkkiä eikä muista muitakaan liikennesääntäjä kuin että oikealta tuleva on muka aina etuajo.oikeutettu. Eiköhän siinä muutama kolari säästyisi. Monelta kolarilta on vältytty ainoastaan muiden autoilijoiden valppauden ansiosta, kun joku aavistus sanoo että risteystä lähestyvä ei aio pysähtyä vaikka pitäisi. tai kun liikenneympyrään tulija alkaa vilkkua näyttämään niin tietää ettei as.omainen tiedä kuka siellä on etuajo-oikeutettu.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Seurasin tässä eräänä päivänä iäkästä naapuriani ja mietin, että voi hyvä tavaton millainen kuski oli lähdössä liikenteeseen! Jo pelkästään auton rattiin istuminen kesti tolkuttoman kauan. Auton peruuttaminen parkkiruudusta ei todellakaan ollut kivaa katsottavaa, jumalaton kaasutus, pyyhkijät päällä, kun tarkoitti kai vilkkua ja lopulta auto vielä sammui. Pappaparka, jonka liikkeet ovat kuin hidastetusta filmistä... Miten sellainen voi ja saa enää ajaa autoa? Liikenteessä on reagoitava nopeasti, nähtävä, kuultava ja arvioitava, tulkittava kanssa-autoilijoita. Mitkään kriteerit eivät enää täyty ko. kuskilta. Jokainen meistä vanhenee. Toivottavasti itse ymmärrän aikanaan, koska on aika jättää autoilu.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Missä ja mitä syödään tänään? Tarkista lounaspaikat ja päivän tarjonta kätevästi ja nopeasti lounaspaikka.lansi-savo.fi