Lauantai, 29. huhtikuu 2017
Teijo

Kokoomus kummastelee Bernerin liikenneverkkovalmistelua

11.01.201719:30
16
  • Kokoomus edellyttää, että liikenneverkon kehittämishankkeissa liikkumisen kustannukset eivät saa nousta. Puoluesihteeri Janne Pesosen mukaan kokoomus ei myöskään ole innostunut vene- ja moottoripyöräverosta. Kuva: Mari Koukkula


Kokoomuksen puoluesihteeri Janne Pesonen arvostelee liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) tapaa toimia liikenneverkkoyhtiön hankkeessa ja koko liikennepolitiikassa.
Pesosen mukaan Berner ”on ajanut puolivaloilla todella isossa hankkeessa”.
Pesonen sanoo, että hallituskumppanitkaan eivät ole saaneet riittävää tietoa Bernerin esityksestä. Sen sijaan Berner on esittänyt, että päätöksiä tulisi tehdä jo kevään kuluessa, esimerkiksi hallituksen kehysriihessä.
— Lähempää tietoa olisi jo saatava. Kiire tulee joka tapauksessa.
Berner mahdollisesti informoi hallitusta torstaina. Julkisuuteen tietoja ei todennäköisesti vielä tuolloin ilmaannu. Keskiviikon tietojen mukaan Berner esittelee liikennekaaren suunnitelmiaan 19. tammikuuta.
— Tietojen sijasta liikkeellä on ollut paljon huhuja. Itsekin olen saanut liikennekaarta ja valtion liikenneyhtiötä koskevia yhteydenottoja enemmän kuin sotesta, sanoo Pesonen.

Pesonen sanoo, että vaikka liikennekaari ajatuksena luo uusia mahdollisuuksia, kokoomus ei ole käytettävissä olleiden tietojen mukaan erityisen innostunut kokonaisuudesta.
— Veron tai veroluonteisten maksujen lisääminen ei ole kokoomuksen linjan mukaista. Liikenneinfrayhtiön ja liikenteen maksaa viime kädessä palkansaaja. Se lähtökohta ei miksikään muutu.
Pesonen listaa kolme keskeistä kysymystä.
— On selvä, että pitkien etäisyyksien maassa liikkumisen ja autoilun kustannukset eivät saa kasvaa.
— Ratkaisematta on se, miten liikenneverkko saadaan pidettyä vähintään nykykunnossa tai jopa parannettua. Investoinnit tulee mahdollistaa.
Pesosen mukaan kolmas seikka on se, että maksujen kantamiseen tähtäävä seurantajärjestelmä ei saa vaarantaa yksityisyyden suojaa.

Pesonen sanoo, että liikkumisen tasapuolisuus tulee turvata.
— Pitkien etäisyyksien alueilla valtion on tultava vastaan kustannuksissa.
Pesonen ottaa käyttömaksusta esimerkin: Helsingin ja Lohjan välisen moottoritieosuuden ajaminen saattaa olla halvempaa kuin Mikkelin ja Pieksämäen välin ajaminen.
— Olisi outoa, että huonommalla tiellä pitemmillä etäisyyksillä kustannukset olisivat suuremmat, joten on pohdittava vyöhykemaksumallia. Käyttömaksu maaseudulla voisi olla pienempi.
Nykyisin polttoaineveroilla koottavat rahat eivät valtiontaloudessa ole korvamerkittyjä. Pesonen muistuttaa siitä, että jos ja kun joskus tulevaisuudessa valtio ja maakunnat omistavat liikenneinfrayhtiön, voi syntyä tilanne, että varsin pieni joukko päättää uusista infrahankkeista.
— Koko asetelmassa on auki paljon poliittiseen päätöksentekoon liittyviä kysymyksiä. En mielelläni näkisi sitä, että liikennerahoja olisi tulevaisuudessa jakamassa vain yksi tai kaksi ministeriä.

Pesonen ei lämpene myöskään hallituksen valmistelevaan vene- ja moottoripyöräveroon.
— Verojen lisääminen ei ole kokoomuksen veropoliittisen linjan mukaista, varsinkaan, kun kyse ei ole edes haittaverosta.
 Veroa esitti hallitusohjelmaan perussuomalaiset, joka halusi herrojen huvikuunarit verolle. Pesonen sanoo, että kokoomus ei olisi tällaista esitystä tehnyt.
— Emme kuitenkaan ole kaatamassa hallitusta tähän kysymykseen, mutta yhtään emme ole innostuneita, sanoo Pesonen.

Lue myös: 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kansa voisi kummastella sitäkin, että Berner toimii poliittisessa hallituksessa vailla poliittista vastuuta. Hänhän on ilmoittanut, ettei asetu ehdolle seuraavissa vaaleissa, eli ei siten kanna tuota (surullisen) kuuluisaa poliittista vastuuta.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kokoomus ei hyväksy, mutta hyväksynee kuitenkin väylien siirrot yksityiseen omistukseen ja sitäkautta ulkomaan "sijoitusmarkkinoille". Vihreä ministeri hyväksyi aikoinaan sähkökatujen omistuksen yksityistämisen ja sitämyöten sähkön siirtomaksut kohoavat edelleenkin, taisi olla Haavisto silloin ministerinä. Oikaiskaa, jos olen väärässä.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kertomus erään maan, ihan sadun ja mielikuvitusmaan, hallituksen kokouksesta: Maan pääministeri: ”Kallelle ja Villelle pitäisi saada taas uudet leikkuupuimurit ja Valtrat ja Jaskalle vähän yritystukea ja verohelpotuksia. Mistäpä nämä varat otetaan?”. Muut ministerit ”Hmmm, hmmm… niin, mistähän ne nyt otettaisiin… hmmm?”. Pääministeri: ”Minullapa on ajatus. Otetaan varat vaikkapa puolustusmäärärahoista”. Puolustusministeri: ”Ei, eihän nyt niistä voida ottaa. Tässä nimittäin on tulossa eteen ilmavoimien Hornet -hävittäjien seuraajien hankinnat ja merivoimissa laivue 2020 -alushankinnat. Ei niistä voida tinkiä. Ja ne on kuulkaa miljardihankintoja.” Pääministeri: ”Niin, oletpa oikeassa, eihän niistä nyt voida tinkiä.”. Yksi ministereistä: ”Voitaisiinko pohtia sitä, kuten oppositio on ehdottanut, että jospa yritysten yhteisövero nostettaisiin takaisin sille tasolle, mistä se pari vuotta sitten alennettiin nykyiseksi, koko Euroopan alimmalle tasolle? Saataisiin vuodessa lähes miljardi euroa enemmän nykyiseen verrattuna”. Pääministeri ja muut ministerit: ”… … … Heh, heh, heh, hi, hi, hihi, hihi… buhahaa, buhahaa!”. ”Niin no joo, se nyt oli vain yksi ajatelma…”. Pääministeri: ”Ja heti pois tuollaiset ajatelmat, ettäs kehtaatkin! Mutta, minullapa on taas ajatus. Säädetään kansalaisille uusi vero, puolustushankintavero. Minä tiedän, että kaikki suomalaiset maksavat riemurinnoin tällaista veroa, sillä onhan nyt jopa Suomen 100-vuotisjuhlavuosi ja jo sen vuoksi kaikkien pitää osallistua, ja mielellään he osallistuvatkin, tällaiseen uuteen veroon. Ja jotta kansalaiset ovat tyytyväisiä, niin määrätään myös yritykset maksamaan tätä veroa, minkä tosin sitten voivat vähentää kaikessa muussa verotuksessa ja veronmäärä maksetaan jokaiselle firmalle takaisin erilaisina tukiaisina ja vähän vielä korkoakin. Mitäs mieltä olette?”. Muut ministerit: ”Hmmm, hmmm… kylläpä oli taas pääministeriltä hieno ehdotus. Todella hieno ehdotus! Miten sinä osaatkin keksiä noin hienoja juttuja?”. Pääministeri: ”Noooo, hyvät veljet ja siskot… (kasvot hiukan punastellen ja vaatimattomuutta loistaen) eihän tämä nyt mitään. Minulla vaan tulee näitä hienoja ajatuksia päähän ihan tuon tuosta. Voi olla että olen ihan oikea luonnonihme näissä asioissa. Ja olenhan minä diplomi-insinööri!”

Lähettänyt käyttäjä Jani Hotanen (kirjautumaton)
Ihmetyttää myös, että valtio kerää erilaisina veroina noin 8 miljardia euroa autoilijoilta, rahoista vain 3 miljardia käytettän liikenne ja viestintäministeriön kaikkiin hankkeisiin ja toimintaa. Miksi pitäisi maksaa lusää, kun 5 miljardia jää jo johonkin muualle. Vai onko Bernerilla firma jo valmiina asian hoitoon. Minä en myöskään käsitä millä oikeudella ihmisiä seurattaisiin. Tällöin iso osa Suomalaisista tiedettäisiin aika tarkasti, missä ovat. Rikollisissa käsissä tieto antausi rajattomat mahdolluduudet esim. Talojen ja mökkien putsaukseen..... varmaan paljon muutakin voi olla....

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Pesonen sanoo, että huonommilla teillä ja pitemmillä etäisyyksillä käyttömaksu tulisi olla pienempi. Mutta eihän niitä huonoja teitä sitten pitäisi tällä Bernerin mallilla edes olla, kun niillä maksurahoilla korjataan tiet ja väylät. Toisekseen, siinähän voisi olla enemmän tuloja valtion kassaan, kun etelän herrat ajelevat vapaa-ajan asunnoilleen ja yritysten rahtiliikenne suhailee pitkin ja poikin. Jos tästä tiemaksun keräämisestä monopoli tulee, niin kuka uskoo, että auton käyttö halpenee.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä