Torstai, 22. kesäkuu 2017
Paula, Pauliina

Kolme neljästä ajaa ylinopeutta työmaan kohdalla — Viitostien työmaalla on tänä vuonna vältytty onnettomuuksilta

19.06.201706:30
19
  • viitostie, remontti, parannus, graanin liittymä, tietyöt, lemminkäinen, liikenne, päällystystyöt,

    Kuvan näytössä on vielä kohtuullinen lukema. Länsi-Savon tarkkailujaksolla vain joka neljäs malttoi noudattaa kolmenkympin rajoitusta tietyöjaksolla Tuppuralan eritasoliittymän kohdalla. Kuva: Vesa Vuorela

Länsi-Savo tarkkaili torstaina kello yhdentoista aikaan näyttötaulun avulla kymmenen minuutin jakson rajoituksen noudattamista Mikkelin Tuppuralan eritasoliittymässä. Työmaaosuudelle pohjoisesta päin ajaneista autoilijoista 24 noudatti rajoitusta ja 92 ajoi ylinopeutta eli kolme neljästä kuljettajasta ajoi ylinopeutta.

Rajoituksen mukaan ajaneista useimmat olivat kahdessa pikku jonossa. Ensimmäistä johti Destian avolavapaku ja toista liikennekoulun auto. Rekat ja bussit eivät noudattaneet rajoituksia yhtään paremmin kuin muutkaan. Korkein näyttötaulun lukema oli 58 kilometriä tunnissa kolmenkympin alueella. 

Autoilijoiden piittaamattomuus Viitostien työmaiden nopeusrajoituksista saa Destian työmaapäällikkö Pekka Jaakkolan huokaisemaan raskaasti.
Nopeusrajoituksen tehostukseksi tuoduilla nopeusnäytöillä ei tunnu olevan nopeuksia hillitsevää vaikutusta.
— Viitostien korjauksen alkaessa pyysimme useammin poliisia järjestämään nopeusvalvontaa useammin työmaa-alueella. Yleensä sieltä on tullut vastaus, ettei resurssit riitä valvonnan lisäämiseen. 

Vakavilta onnettomuuksilta on toistaiseksi vältytty.
— Viime kesänä ylinopeutta ajanut rekka ruhjoi päällystystyöntekijän kyynärpään pahasti. Tilanteessa hengenmeno ei ollut kaukana.

Liikenneviraston projektijohtaja Hannu Nurmi muistuttaa, että nopeusrajoituksella halutaan työturvallisuuden lisäksi varmistaa kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuus.
— Ajolinjoja joudutaan muuttamaan useaan otteeseen ja sen seurauksena voi olla äkkinäisiä kaistanvaihtoja. Alhainen nopeus antaa mahdollisuuden reagoida muiden yllättäviin ratkaisuihin.

Poliisin tilastojen mukaan koko maassa tietyöosuuksilla kuoli viime vuonna kolme henkeä ja loukkaantuneita oli 137. Tilasto ei erittele tienrakentajia ja muita tien käyttäjiä. Liikenneviraston valvonnassa olevilla työmailla tapahtui viimeksi tienrakentajan hengen vaatinut liikenneonnettomuus vuonna 2012.

Itä-Suomen poliisin liikennesektorin päällikön ylikomisario Petri Pahkinin mukaan tietyömaiden nopeusrajoitusten valvontaa on pyritty tehostamaan. Viime vuonna poliisilaitoksen alueelle saatiin kolmas liikuteltava nopeudenvalvontayksikkö. Yksikkö kuvaa ylinopeutta ajaneet, ja sakko tulee kotiin samaan tapaan kuin peltipoliisin havaitsemissa rikkomuksissa. 
— Tietyömaiden kohdalla on useimmiten mahdotonta toteuttaa käsipysty-ratsiaa. Siellä ei ole paikkaa pysäyttämiselle ja ennen mahdollista pysäytyspaikkaa tieltä poistumismahdollisuuksia on saattanut olla useita.

Rikkomuspaikalle pysäyttämistä vaikeuttaisi myös se, että ylinopeutta ajavia on niin paljon.

 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Valtiontalous n... (kirjautumaton)
Niin kauan kun Poliisia ei kiinnosta nopeuksienvalvonta tietyömailla niin nopeuksia ei saada laskuun, kun kiinni jäämisen riskiä ei ole. Ei tietyömaan ohi ajavia ihmisiä kiinnosta jos jonkun tietyömiehen henki vaarantuu. "Niitähän kasvaa ojassa lisää". Olen itse nähnyt parikin kertaa kun ohi ajava ajoneuvo on törmännyt tietyömieheen tai tietyökoneeseen ja paennut paikalta.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Pahin suunta on pohjoisesta etelään kaistalla. Harva höllää kaasua vielä silloin kun muuttuu 50 alueeksi, vaan painetaan sitä 80. 30 alueella ajetaan aika liki 50-60 kilsaa tunnissa. Etelästä pohjoiseen on tiessä pahkura mikä ainakin rekkoja näyttää vähän hillitsevän. Ehkä Cedeströmin patit toimisi paremmin noilla vaaran paikoilla paremmin kuin liikenneympyröissä. Ja jos ei vauhdit pateilla laske, niin korotetaan patteja aina puoleen metriin asti.

Lähettänyt käyttäjä Seuraaja
"Missä vika". Taitaa olla omassa autossasi penkin ja ratin välissä ja siellä yläpäässä. Kyllä se vauhti hiljenee, kun nostaa oikean jalkaterän pois kaasulta havaitessaan 50 km/h merkin. Nopeuden pudotus on oikein toteutettu ja merkit riittävän kaukana rajoituskohteesta. Olkaahan työmaalla varovaisia, päävikaisia riittää.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Eivät noudata autoilijat nopusrajoituksia myöskään Pursialan tai Kirkonvarkauden alueilla. Rekat pahimpia. Heinä-elokuussa messukävijät vaarassa jäädä alle. Ihmiset eivät jaksa odottaa hetkeäkään, kauhea kiire ja minä itse ajattelulla etiäpäi. Opetelkaa hidastamaan ja hengittämään syvään.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Suoralla, tyhjällä, kuivalla maantiellä on paremmin pysäytyspaikkoja ja siellä kannattaa poliisin kytätä suuria liikennerikollisia jotka ajavat yli liian alas asetetun nopeusrajoituksen. Kumpi on poliisin mielestä vaarallisempi ylinopeus, työmaan kohdalla vai suoralla tyhjällä maantiellä. Keskittyisitte olennaiseen eli liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä sakkotulojen maksimointiin helpolla tavalla.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kyllä siellä tilaa on toteuttaa ratsiaa. Lukemat pöytään ennen 30 km/h aluetta, missä pitäisi ajaa 50 km/h. Pysäytys kierto mutkien toisella puolella. Hesan suunnasta tulevat kahta kaistaa sukka syylärissä vaikka pitäisi ajaa jo 50 km /h. Ennen puhdistuslaitoksen ramppeja !

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä