Keskiviikko, 24. elokuu 2016
Perttu

Mikkelin keskussairaalassa oli potilaita hengenvaarassa Soneran ongelmien vuoksi

19.01.201616:40
46
  • –Katastrofista oli kyse, kun leikkaavia lääkäreitä ei saada leikkaussaliin ja niin edelleen, Etelä-Savon sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Kati Myllymäki sanoo. Kuva: Vesa Vuorela

Mikkelin keskussairaalassa oli oikeasti potilaita hengenvaarassa tiistaina aamupäivällä, kun Soneran puhelinverkko lopetti toimintansa.
Ongelmat alkoivat jo aamuviideltä ja häiritsivät toimintaa ainakin puoleenpäivään saakka. Käytännössä ihmisten välinen kommunikointi oli lähettien varassa, kun piti hälyttää lääkäriä sairaalan toisesta kulmasta toiseen. Lähetteinä sukkuloivat muun muassa sairaanhoitajat.

– Se oli järkyttävää. Aikaisin aamulla havaittiin, ettei takapäivystäjiä saada puhelimella kiinni. Saivat nukkua rauhassa, vaikka sairaalassa oli kovasti hoitotyötä vailla lääkäriä.

–Katastrofista oli kyse, kun leikkaavia lääkäreitä ei saada leikkaussaliin ja niin edelleen, Etelä-Savon sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Kati Myllymäki sanoo.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Mikkelin keskussairaala joutui puhelinmottiin Soneran ongelmien vuoksi. Se oli kuitenkin viimeinen kerta ainakin sairaalan avainhenkilöiden osalta.

– Kaikille avainhenkilöille hankittiin päivän aikana DNA-liittymät. Kevään aikana koko sairaala siirtyy lisäksi viranomaisten VIRVE-verkkoon, joten kaikkien osalta ongelmat päättyvät Soneran suhteen.

– Ihmisten henki oli oikeasti vaarassa, vaikka sairaalan kuulutuslaitteet ja lankapuhelimet olivat apuna.

Myllymäen mukaan tilanne osoitti, kuinka riippuvainen sairaalan henkilökunta on tavoitettavuuden suhteen kännyköistä.
 

Myllymäki oli lievästi kuvattuna tuohtunut Soneran tavasta informoida ongelmista - ei mitään tietoa kestosta tai muusta internetissä.

Hirtehishuumoria oli ripaus tarjolla tiistai-iltana, kun Mikkelin keskussairaalan auditoriossa järjestettiin Myllymäen emännöimä keskustelutilaisuus aiheesta, onko sairaalassa vaarallista.

 

 

 

Lue myös: 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Lprmli (kirjautumaton)
Eipä se DNA ainakaan paranna tilannetta, mikäli päivystäjä asuu ydinkeskustan ulkopuolella. DNAn kuuluvuus loppuu heti kun mennään kaupungista ulos. Jo alle 10 km keskustasta löytyy monta katvetta. Itse jouduin vaihtamaan liittymän juuri kuuluvuusongelmien takia.

Lähettänyt käyttäjä Oma verkko (kirjautumaton)
Mitään elintärkeitä toimintoja ei pidä varmistaa ja ylläpitää (yhden) matkapuhelinverkon takana koskaan. Tämä luki vielä vähän aikaa sitten matkapuhelimien käyttöohjeissa. Ihmiset ovat tuudittautuneet pitämään matkapuhelimia pomminvarmoina, vaikka tuurista kiinni, minkä operaattorin verkko milloinkin häiriöissä tai mitkä tukiasemat sammuneena esim. sähkökatkon tyhjennettyä akut. Kriittiset viestintäyhteydet täytyy olla järjestetty muilla tavoin, kuin kaupallisten operaattoreiden liittymillä. Se, että sairaala vaihtaa liittymänsä toiselle operaattorille, ei tuo yhtään lisää toimintavarmuutta tai vähennä riskejä. Sairaalan tulee järjestää viestintänsä omalla verkolla (esim. ennen käytettiin omia analogisia hakulaiteverkkoja) tai ottaa VIRVE käyttöön heti ja järjestää sen toimivuus ja varmuus sairaalan sisällä, varavoima ja opetella käyttämään laitteita.Tavallisten kännyköiden käyttö kriittisissä yhteyksissä kuvaa organisaation osaamattomuutta ja ymmärtämättömyyttä toimintavarmuudesta ja riskienhallinnasta. Kännykät yleensä toimivat, ovat halpoja ja helppokäyttöisiä, mutta poikkeustilanteissa niillä ei tee mitään. Sama jos sairaala luottaisi siihen, että sähkölaitos toimittaa töpselistä virtaa ja varavoimaa ei tarvita. Sairaalan viestintäyhteydet ja poikkeusolojen tekniikan toimivuus pitää suunnitella ja toteuttaa muiden henkilöiden toimesta, kuin ylilääkäreiden ja atk-tukihenkilöiden yhteispalavereissa. Luulisi valtakunnallisella tasolla ja muissa sairaaloissa näitä asioita olevan jo pohditun, niin ei Mikkelissä tarvitse keksiä pyörää uudestaan.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Oliskohan tässäkin kyse rahasta, sieltä ostetaan mistä halvemmalla saadaan. Näin on käynyt monessa muussa toimessa kun mennään rahan ehdoilla. Tänäänkin päivällä se näkyi halpuuttaminen s kaupassa kassoja on rakennetu kuusi mutta vain yhteen on vara palkata henkilökuntaa.

Lähettänyt käyttäjä korpi (kirjautumaton)
Täällä maaseudulla Sonera jo aikoja sitten vaihdettu toiseen liittymään. Ennenkaikkea Soneran ylivoimainen välinpitämättömyys ja öykkärimäinen käytös tavallista kuluttajaa kohtaan johti liittymän vaihtoon. Mitäs v...ua oot sinne korpeen menny asumaan vastasi asiakaspalvelu kuuluvuutta kysellessä. Rahat kyllä kelpas uhkasakon uhalla.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä