Perjantai, 23. kesäkuu 2017
Aatu, Aatto

Mikkelin Sammonkadun kiertoliittymään hidastustöyssyt - miksi ihmeessä?

16.05.201711:30
64
  • Toinen hidastustöyssyistä on Sammonkadulta Hietakadulle johtavalla ulosmenotiellä. Mikael-koulu sijaitsee vähän matkan päässä. Kuva: Mari Koukkula

Mikkelin Sammonkadun uusi kiertoliittymä on saanut uudet lisävarusteet. Kiertoliittymän kahdelle poistumistielle on rakennettu korkeahkot hidastustöyssyt. Töyssyt on rakennettu kiertoliittymästä Hietakadun ja Rinnekadun suuntaan johtaville poistumisteille.
Miksi Rinnekadun kiertoliittymässä on hidastustöyssyt, kun niitä ei muissa kaupungin kiertoliittymissä ole, Mikkelin kaupungin suunnitteluinsinööri Antero Cederström?
- Hidastustöyssyt on asennettu, koska poistumisteillä on heti niiden jälkeen suojatiet. Niiden tarkoitus on herätellä autoilijoita ottamaan huomioon suojateillä kulkevat, vaikka autoilijalla muuten on periaatteessa vapaa oikea kiertoliittymästä poistuttaessa.
Hidastustöyssyt ovat sangen korkeat Miksi näin?
- Ne eivät ole vielä lopullisessa korkeudessaan. Kiertoliittymään lasketaan vielä uusi asfaltti, joka korottaa tien pintaa neljällä sentillä. Töyssy siis madaltuu vielä.
Hidastustöyssyjä on ainakin alkuvaiheessa kierretty ahkerasti. Eikö tästä voi aiheutua vaaratilanteita?
- Töyssyt eivät ole vielä valmiit. Väärän ajolinjan valitseminen estetään myöhemmin reunakiveyksellä.

Ovatko hidastustöyssyt mielestäsi tarpeellisia kiertoliittymissä tai yleensäkään ajoväylillä? Kerro mielipiteesi tämän jutun kommenttikentässä!

 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Jesuiitta (kirjautumaton)
No mikäli Antsu 18-v bemarilla, tai Raimo 42-v audillaan ei muuten tajua mitä tarkoittaa lain määrittämä suurin sallittu tiekohtainen nopeusrajoitus....niin antaa sataa niitä töyssyjä vaikka 15m välein, joka jumalan tienpätkälle. Näitä moottorijumaliksi itseään luulevia näkee joka päivä. Joka jätkä luulee olevansa parempi ratinpyörittäjä kuin muut. "Mä oon ajanu niin v***n monta sataa tuhatta kilometriä ilman mitään....noi muut tukkii mun väylän...tottakai mä osaan tän homman...." Näitä näkee....ihan liikaa. Ei välitetä punaisista, ei suojateistä...minä ensin, mulla on kiire. Sitten kun kolahtaa, en mä huomannu...en mä ehtiny.

Lähettänyt käyttäjä Ranex (kirjautumaton)
Juuri Etelä-Euroopasta palanneena ei voi kuin hämmästellä tätä meidän liikennekulttuuria. Täällä suojellaan jokaista suojatietä erilaisilla hidastetyöissyillä ihan uskomattomissa paikoissa. Mikkelissäkin löytyy muutamia paikkoja, joissa hidastetyössyjä on kilometrin matkalla useita. Tämän vuoksi olen itse pyrkinyt etsimään reittejä, joissa hidasteita ei ole tai jos on, niin hyvin vähän. En näitä ala mainitsemaan, koska meidän liikennesuunnitelijat pilaisivat nämäkin reitit. Etelä-Euroopassa ajettiin 60 alueella 80-90 kilometriä tunnissa, eikä poliisit näihin nopeuksiin puuttuneet. Hidastetyössyjä taisi olla koulun kohdalla, mutta muuten tätä typeryyttä ei harrastettu. Kolmiot ja stop merkit eivät turhia pysähdyksiä liikennevirtaan aiheuttaneet. Hieman on "rennompaa" meininkiä maailmalla. Ehkä meidän pitäisi täällä lopettaa tuo jatkuva pingottaminen liikenneturvallisuudessa. Emme voi elää pumpulissa.

Lähettänyt käyttäjä Kolisee kohta (kirjautumaton)
Täysin turhia. Äitienpäivänä näin paljon kiertämistä. On outoa että meillä on autokoulu ja ajokortti järjestelmä joka takaa että liikennesäännöt osataan. Ei siinä kaupungininsinöörin ole tarvetta alkaa opettajaksi. Lisäksi siinä kuten Urpolan koulun luona olevan hidastetöyssyn luona näkyy todella harvoin lapsia. Taitaa Pitkäjärventien asutuskin olla koulun puolella. Nyt kun rakennettiin iso kiertoliittymä on lapsen jopa vaikeampi arvioida mistä ja mikä auto tulee suojatielle päin. Täysin turha kiertoliittymä.

Lähettänyt käyttäjä Autoilija1234 (kirjautumaton)
Hidastetöyssyille on kyllä paikkansa, sellaisissa paikoissa missä on todella paljon jalankulkijoita tai vaikka lapsien koulutie. Onko tuo Sammonkadun kiertoliittymä sellainen. Siihen en osaa oikein ottaa kantaa kun en asu alueella. Mielestäni kiertoliittymän sujuvuus ja liikenteen vetäminen hidastuu huomattavasti noitten töyssyjen takia. Olen ajanut 16vuotta Mikkelin alueella ja oma näkemys on nykyään sellainen että hyvin hankalaa ja tökkivää se on liikennejärjestelyjen vuoksi. Hyvä asia sentään että teitte sammonkadulle kiertoliittymän, eikä lisää noita huonosti toimivia liikennevaloja. Toivon myöskin ettei karikon risteykseen tulisi valoja, vaan kiertoliittymä ja ohituskaista rantakylän suunnasta pellon puolelle. Näitä ratkaisuita näkee Saksassa paljon ja ne toimii tosi hyvin.Käytännössä siis tarkoittaa että sen kiertoliittymän saisi ohitettua omaa kaistaa oikealta puolelta jos ei halua mennä karikon kauppoihin asioimaan. Liikennevaloista vielä: Ristiinantien valot on oikein malliesimerkki siitä miten valoja ei pitäisi suunnitella. Ne on toimineet jo vuosia miten sattuu. Kehitysehdotus: Lahdessa esimerkiksi 12 tien valot toimivat niin että valot polttavat vihreää linjaa keskenään reilun ajan, sitten vaihtuvat punaiseksi kaikki kerralla ja sivusta tulevat pääsevät ajamaan. Sitten taas kaikki päätien suuntaisesti vihreäksi ja kovemmin liikenneöity tie vietää hyvin ja vihreä linja toimii. Lisäksi valot voisi olla vilkulla tai sammuksissa 21-06 ajan. Olen paljon ajanut Saksassa, Ranskassa ja Italiassa ja siellä nuo asiat on kyllä ratkaistu huomattavasti enemmän autoilijan näkökulma edellä. Kiertoliittymiä on paljon enempi kuin valoja, hidastetöyssyjä ei juurikaan näe. Kiertoliittymät kun vetävät tasaisen hyvin ei tarvi seistä valoissa. Toivoisin että näitä ehdotuksia lukisi myös joku kaupungin liikennesuunnittelija

Lähettänyt käyttäjä Jt (kirjautumaton)
Siinä on taas malli esimerkki insinöörin aivo pierusta.. eikös suojatiestä varoiteta liikennemerkein ja ne myös maalataan katuun. Sekä ennen mikael koulua on myös yksi kappale 90 asteen mutka joka aika tehokkaasti ottaa vauhdin pois. Eivät nuo hyppyrit ainakaan auta liikenteen sujumista eivätkä lisää turvallisuutta koska nyt huomio kiinnittyy niihin ennemin kuin jalankulkijoihin.

Lähettänyt käyttäjä Sairaskuljetuks... (kirjautumaton)
Ensihoitajan kertomaa, kuljettaa hälytysajoneuvoa!!. Kun mä teidän, että loukkaantunut potilas on Trafin virkamies tai tiemestari jotka ovat syypäitä näihin "Töysyihin". En viitsi jarruttaa työssyn kohdalla vaan vauhdilla yli. Olen varma, että ainakin turhat töyssyt häviää pikavauhtia kaduilta kansalaisia kiusaamasta."

Lähettänyt käyttäjä Autoilija1234 (kirjautumaton)
Tuntuu hyvin moni olevan tyytymättömiä näihin kaupungin liikenneratkaisuihin. Pitäisikö näistä järjestää avoin keskustelutilaisuus mihin saisi tulla kertomaan omia ajatuksiaan ja malleja sujuvampaan liikenteeseen?

Lähettänyt käyttäjä Kaopunkilaene (kirjautumaton)
Tämäkin kiertoliittymä sijaitsee palo-aseman lähellä ja koko urpola töyssyineen hidastaa himskatin moneen palo- ja sairashälytykseen kiirehtimistä. Olisi ehkä kokonaisuutena syytä miettiä liikenteen valvomista että suojateitä kunnioitetaan vaikka Viron malliin ennemmin kuin et valetaan maa töyssyjä täyteen.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä