Lauantai, 30. heinäkuu 2016
Asta

Peilikirkasta jäätä ja vesilammikoita - puu kulkee riskit huomioiden

11.02.201606:35
9
  • Autoilija Anssi Paajanen oli keskiviikkona työajossa kapeilla maalaisteillä Savonlinnassa. Puuta haetaan ja viedään UPM:n tehtaiden tarpeisiin.

Helmikuun liukkaat ovat tuoneet tieliikenteelle viime päivinä runsaasti haasteita. Esimerkiksi Savonlinnan seudulla työskentelevät ammattikuljettajat luonnehtivat maanteiden kuntoa paikka paikoin poikkeuksellisen vaaralliseksi.
 

Sami Pulkkinen Forest Saimaa Oy:stä Punkaharjulta kertoo, että puunkuljetukset ovat sujuneet joten kuten, mutta toteaa samalla, että puunajo on ollut maaseudun sivuteillä välillä riskialtista hommaa. Forest Saimaa vastaa puunajosta UPM:n tehtaille, ja on tässä roolissa UPM:n avainyritys.

— Kuljetuksia ei ole tarvinnut liukkauden takia keskeyttää, mutta ennakkosuunnitelmia on kyllä pitänyt muuttaa, jotta kuljettajien turvallisuus tulee varmasti huomioitua, Pulkkinen kertoo. Ainakin hiekka-autoja hän toivoisi näkevänsä näillä säillä yksityisteillä ehdottomasti enemmän.

Savonlinnalainen autoilija Anssi Paajanen on liikkunut tällä viikolla puunkuljetushommissa esimerkiksi Savonrannan Rönkönvaarassa ja Savonlinnan  Moinsalmella.

— Minusta valtion ylläpitämät tiet ovat suhteellisen hyvin hoidettu, mutta yksityistiet ovat sen sijaan heikommalla hoidolla.

Paajanen toivoo tienpitäjien huolehtivan varsinkin risteysalueiden hiekoituksesta jokaiseen ilmansuuntaan.

— Kun ajetaan yksityistieltä maanteiden risteysalueille, niin liikenteen jarruttaessa syntyy ongelmia. Kitka ei vain tahdo millään riittää peilikirkkaalla tienpinnalla näillä meidän ajoneuvopainoilla,hän sanoo.

— Perusohjeet kunniaan näillä säillä. Kaksi tärkeintä niistä ovat alhainen nopeus ja tilanteiden aikainen ennakointi. Ennakointiin jää aikaa, kun vaikeissa oloissa ajetaan turvallisilla nopeuksilla.

Näin ohjeistaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo. Vuoristo sanoo, että nopeuksilla on vaarallisissa ajo-oloissa aivan ratkaiseva vaikutus lopputulokseen.

 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kuorma-autokuskit rintanaan ajaa liian kovaa ja hengittää puskurissa kiinni oli keli mikä tahansa. Käsite ammattikuski rekkamiesten joukossa on lähinnä vitsi. Ammattikuski on se joka tajuaa, että teillä on muitakin liikkujia. Turvavälit on pidettävä!!! Poliisi voisi ratsata ajopiirturit.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Etelän pellet "nastrengaskieltoineen" eivät edes tajua mistä kyse. Valitus alkaa kun jalkakäytävien lunta ei ole sulatettu ja kun on unohtunut varoitukset eadiossa/televisiossa.

Lähettänyt käyttäjä Sote Gulag (kirjautumaton)
"Etelän pellet "nastrengaskieltoineen" " Ja mehän ollaan itsekin eteläss, jos Suomen karttaa tarkastelee. Ajelin toissailtana Mäntyharjun suunnalla ja kyllä siinä sai mennä kieli keskellä sivutietä. Autossani on uudet huippurenkaat nastoilla ja silti etuvetoisen perä pyörähti ykskaks jäätikällä poikittain ja siitä valumaan kohti ojaa vaikka ajoin kävelyvauhtia. Alamäessä oli sitten pakko ajaa toinen rengas lumella, ettei auto olisi lähtenyt valumaan kohti päätietä ja jotta auton saa edes ohjattua ojaan, jos vauhti alkaa itsestään kiihtymään ykskaks alamäessä. On aika surkea tunne jos auto hujahtaa sivutieltä päätielle poikittain ja sattuu rekka tulemaan. Tuli noita lätäköitäkin koitettua mutkatiellä, kun rekkaa tuli vastaan. Pimeässä lätäköitä ei nää ja auto tempaisee syvässä lätäkössä rajusti ojan suuntaan. Joten ollaan tarkkana nastarenkaittenkin kanssa ja kerrotaan niille Helsingin lähiöissä asuville, että elämää on vielä kehä 3. ulkopuolellakin, vaikkei sieltä katsoen ehkä uskoisi.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
"Näin ohjeistaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo. Vuoristo sanoo, että nopeuksilla on vaarallisissa ajo-oloissa aivan ratkaiseva vaikutus lopputulokseen." Terveisiä vaan Tonille. Täällä autot meinaa valua ojaan vaikka pysähtyisi paikalleen. Eli vauhdin määrää näillä keleillä tie eikä kuski ja ihan konkreettisesti. Parasta on jäädä kotiin sen maitoauton, rekan tai linja-auton kanssa, ettei tule ruumiita.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Käsite ammattikuski.... tänäkin aamuna valtatie 13 valoristeyksessä risteyksessä ensin kolme henkilöautoa keltaisia päin jonka jälkeen tukkirekka puhtailla punaisilla vauhtia kaikilla reilusti.

Lähettänyt käyttäjä Älä uhmaa keliä (kirjautumaton)
Itse isompaa autoa ajaneena voin antaa puuautoilijoille ilmaisen vinkin. Ketjut pyöriin sivuteillä ja vasta valtatiellä pois. Aina on joku pysäkki, tai levike, jossa asia hoituu turvallisesti. Suomessa on talvi aina kerran vuodessa ja ajellaan sen mukaisesti. Tuuriin ei kannata luottaa, koska sitä on olemassa vain huonoa ja erittäin huonoa.

Lisää uusi kommentti

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä