Sunnuntai, 20. elokuu 2017
Sami, Samuli

Satu Taavitsainen hämmentyi asunsa saamista haukuista — ”Kuka omistaa pukujen värit?”

19.04.201711:47
40
  • Kansanedustaja Satu Taavitsaisen äiti Pirjo Aaltonen kuvasi pääsiäisvierailulla olleen tyttärensä Kittilän Könkäällä.

Mikkeliläisen kansanedustaja Satu Taavitsaisen (sd.) sosiaalisessa mediassa julkaisema kuva on nostattanut kiihkeän keskustelun saamelaiskulttuurin tunnusmerkkien käytöstä.
Taavitsainen esiintyy kuvassa äitinsä puvussa, jonka kittiläläinen ompelija on tehnyt tälle Enontekiön puvun mallin mukaan noin kaksikymmentä vuotta sitten. 
— Äitini halusi ottaa minusta kuvan se päällä käydessämme pääsiäisenä hänen luonaan Kittilässä, Taavitsainen kertoo sähköpostitse. 

Saamelaisaktivistit kritisoivat Twitter-kommenteissaan asua epäaidoksi. Asusta esitetyt kannanotot ihmetyttävät Taavitsaista. 
— Olen todella hämmentynyt aggressiivisesta ja fundamentaalisesta käyttäytymisestä, jota saamelaisaktivistit Outi Länsman ja Pirita Näkkäläjärvi ynnä muut harjoittavat.
— Tulkitsen, että he eivät selvästikään pidä metsäsaamelaisuutta "oikeana" saamelaiskulttuurina, ja vaikka heille kertoo puvun taustan, sillä ei ole heille merkitystä. 
Taavitsainen kertoo, että hänen äitinsä on metsäsaamelaista sukua Kittilän Könkäältä. 
— Suvun kantavanhemmat ovat Juho ja Kadja, joka oli Lapin suurnoidan, saamelaisten shamaanin tytär. Olen aina ollut läheinen sukuni kanssa ja kiinnostunut saamen kielestä, rakastanut joikuja ja tuulta. Sukuni on asunut 400 vuotta samalla paikalla ja olen käynyt siellä säännöllisesti.

Taavitsaisen mielestä kaikkien saamelaisten tulisi pitää yhtä ja hyväksyä kulttuurin monimuotoisuus. Hän huomauttaa, että kukaan ei omista värejä, eikä missään laissa sanota, mikä on aitoa. 
— Kauniita värejä ja kuvioita käytetään asuissa, kun ihmiset ottavat vaikutteita revontulista ja luonnosta, joka on aina aito, ja kuuluu meille kaikille. 
Taavitsaisen mukaan monella on kaapissa hänen äitinsä puvun kaltaisia pukuja, mutta niiden käyttämistä ehkäisee pelko saamelaisaktivistien kritiikistä.

Taavitsainen pohtii, onko keskustelussa pohjimmiltaan kyse vaatteista.
— Keskustelu Twitterissä oli loukkaavaa, ja koin sen vihapuheena. On todella surullista, jos aktivistien mukaan kittiläläiset tai savukoskelaiset ihmiset eivät ole yhtä "aitoja" kuin enontekiöläiset tai inarilaiset. 
— Saamelaisilla olisi mahdollisuus saada ystäviä ja heidän asioidensa puolestapuhujia. Tämä kannattaa hyödyntää, eikä pilata omia mahdollisuuksia erottelemalla ihmisiä. 

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Lue myös: 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Kansalainen x (kirjautumaton)
Tästä kuten muistakin asioista on hyvä käydä avointa keskustelua. Valitettavasti kansanedustaja Taavitsainen ei halua käydä kansalaisten kanssa keskustelua itselleen epämiellyttävistä asioista. Sosiaalisen median twitterissä hän blokkaa käyttäjätilit, jotka yhtään rohkenevat esittää kritiikkiä tai erilaisia näkökulmia asioihin. On valitettavaa, kun en kansalaisena voi seurata päättäjän tiliä vain koska satuin olemaan eri mieltä. Itse arvostan päättäjältä avoimuutta ja paksunahkaisuutta.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
"Väärennetyn puvun" logiikka johtaa kyllä melkoiselle kaltevalle pinnalle. Ovatko saamenpuvut olleet aina samanlaisia, vai onko joku joskus tehtyt "väärän" puvun, josta on tullut ajan kanssa "oikea" puku, esim. eri saamelaisalueelle? Vai ovatko saamelaispuvut ikuisiksi ajoiksi lukittu juuri nykyisen kaltaisiksi, joista ei rihmaakaan tai neulanpistoa saa muuttaa. Samoin ajatus siitä, joku ihmisryhmä omistaisi vaatteiden käyttöoikeuden on absurdi. Suomessa kai jokaisella on oikeus pukeutua kuten haluaa. Eri asia on sitten se, miten hyvää harkintaa pukeutuminen osoittaa.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Nyt Satu taas sotkeutuu asiaan, josta ei ymmärä mitään tai sitten tämä on ollut kansanedustajalta ihan tarkoitushakuista mediahuomion hakemista. Vai tuleeko tässä esiin suomalaisten suhtautuminen vähemmistöhin?

Lähettänyt käyttäjä Lapin noita (kirjautumaton)
On hyvä, että Taavitsaiselle edes joku uskaltaa sanoa jotakin vastaan. Hänen oma käytöksensä on niin raakaa ja fundamentalista, että on vain parempi olla hiljaa ja yrittämättä oikoa virheitä tai kertoa totuutta. Satuhan ei kuuntele kuin "omiaan". Kauheaa mitä tästä vielä voi seurata!

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Jos Twitterin keskustelut saa jotenkin käännettyä vihapuheeksi niin on joko a) populisti b) punaiset silmälasit silmillä tai C) ammattiloukkaantuja. Ehkä tässä tapauksessa näitä kaikkia. Eihän värejä kukaan omistakaan, eli selkeästi Taavitsainen ei ymmärrä tai halua ymmärtää, mistä tässä asiassa on kyse. Oletko varmasti oikeassa puolueessa?

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut