Keskiviikko, 23. elokuu 2017
Signe, Varma

Veturimiesliitto: ”Olemme valmiita perumaan lakon, jos hallitus suostuu neuvotteluun”

11.08.201722:24
21
  • kiskobussi, juna

    Veturimiesliiton mukaan kilpailuttaminen antaisi VR:n kaluston käytännössä ilmaiseksi kilpailijalle. Kuva: Antti Varonen

Veturimiesliitto on valmis perumaan ensi maanantaiksi ja tiistaiksi suunniteltua junaliikenteen pysäyttämistä. Jos hallitus ei suostuu neuvotteluihin kilpailuttamisen mallista, junaliikenne uhkaa pysähtyä koko Suomessa maanantaina ja tiistaina.

Syynä on veturikuljettajien mielenilmaus valtion rautateiden (VR) kilpailuttamismallia vastaan, kertoo Veturimiesliiton puheenjohtaja Tero Peltomäki.

— Näillä näkymin seisaus järjestetään, mutta puhelimet ovat auki koko viikonlopun, ja lakko ollaan valmiita peruttamaan hetkenä minä hyvänsä, Pelotmäki sanoo.

Peltomäen mukaan lakko on poliittinen työtaistelu Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja omistajapolitiikkaa vastaan.

— Yritämme minimoida lakon vaikutuksia liikenteeseen, jotta matkustajille ei synny epämiellyttäviä tilanteita. Emme tee tätä kiusaksi matkustajille.

Veturikuljettajat eivät kannata kilpailutusmallia

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitti keskiviikkona junaliikenteen kilpailuttamismallin, jossa rautatiet avattaisiin kilpailulle asteittain vuoteen 2026 mennessä. Valtio jakaisi VR:n kolmeen valtioyhtiöön, joista yksi vastaisi junaliikennöinnin kaluston hankkimisesta ja vuokraamisesta.

Peltomäen mielestä ehdotuksessa ei ole mitään järkeä, ja kilpailuttaminen antaisi VR:n kaluston käytännössä ilmaiseksi kilpailijalle.

— Syntyy mielikuva, että omaisuutta jaettaisiin vähän niinkuin leluja hiekkalaatikolla.

VR:n palveluksessa työskentelee kaikkiaan 8 000 henkilöä, ja viime aikoina henkilöstö on joutunut tiukille jatkuvien yt-neuvottelujen vuoksi.

— Uutinen kilpailuttamisesta tuntui siltä kuin matto jalkojen alta olisi vedetty.

Kilpailutus synnyttää uusia työpaikkoja

Kilpailuttamisen tavoitteena on synnyttää alalle työpaikkoja junaliikennettä kasvattamalla, kertoi liikenne- ja viestintäministeriön markkinayksikön johtaja Laura Eiro torstaina Helsingin Sanomille.

Myös liikenne- ja viestintäministeri Berner on perustellut, että henkilöliikenteen markkinaehtoisuus lisäisi hintakilpailua kiskoilla ja alentaisi samalla tavaraliikenteen maksuja.

Veturimiesliitossa perustelua pidetään perättömänä.

— Varmasti työpaikkoja syntyisikin kilpailutuksella, mutta ei tässä mallissa. Jos kilpailijat tulisivat omalla kalustolla rautatieala kasvaisi. Tässä mallissa VR:n omat veturit siirretään yksityisten toimijoiden käyttöön.

Kilpailuttamisen mallia ja kalustoyhtiön perustamista on perusteltu myös Suomen vaikeissa olosuhteissa. Poikkeava raideleveys ei houkuttele kansainvälisiä toimijoita, joten kalusto on tarjottava valtion toimesta.

Peltomäen mielestä tämä on selittelyä.

— Ihan samalla tavalla VR on junansa tehtaalta hankkinut.

 

Elsa Osipova

Lue myös: 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Kilpailun voittajat tulevat sitten muualta kuin Suomesta, kuten Onnibus ja Nobina ja verotulojakaan ei juuri Suomeen jää kuten tapaus sähköverkkoyhtiö Caruna, joka maksaa veroja Suomeen 0,28 prosenttia. Jos matkustaminen halpeneekin, niin jostakinhan valtion on saatava niitä verotuloja, joten halvat liput voivat olla tulevaisuudessa todella kalliita niille, jotka maksavat veroja.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Veturimiehet yrittävät muka kiristää valtion puhevaltaa käyttävää hallitusta. Höpöhöpö. Puhdasta populismia pukkaa niin että sammakot loikkivat. Jos hallitus alkaa neuvotella meidän kanssamme...... jne. Uskooko veturimiesliiton johto ihan oikeasti, että hallitus alistuisi jonkun pienen porukan laittoman lakon uhan edessä polvillaan anelemaan, että älkää lakkoilko, perumme esityksen. Hyvää päivää sentään. Veturimiehet aiheuttavat tavallisille ihmisille harmia ja kiusaa, mutta yrittävät kääntää syyn hallitukselle.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Jos Suomen kehittyminen vaatii sen, että junat seisoo pari päivää niin seisköön. Suurempaa vahinkoa kilpailukyvyllemme aiheuttaa tehoton raideliikenne kuin pari liikennekatkosta. Toki se aina satuttaa kun monopolia puretaan. Niin VR:n kuin SOTEnkin tapauksessa nillitetään, että suuret voitot valuu ulkomaille. Onko kaikessa julkisessa toiminnassa siis suuria määriä löysää?

Lähettänyt käyttäjä Susanna42 (kirjautumaton)
Näettekö edelliset kommentoijat nyt ehdotetun mallin hyvänä? Miksi (ulkomaalaisten) yhtiöiden markkinoilletuloa pitää helpottaa vuokraamalla heille valtion kalusto? Onhan Fenniarailkin saanut hankittua kalustoa ongelmitta. Toisin kun yleisesti luullaan, Vr on rautatieyhtiöksi varsin kilpailukykyinen. Suunnitellun muutoksen myötä tuo kilpailukyky vaarantuu ja maksajina olemme me kaikki. Hyvä, että veturimiehet ilmaisevat mielipiteensä. Kuljettajiahan uudessa mallissa kuitenkin tarvitaan, joten heidän työpaikkansa eivät tässä varsinaisesti edes ole vaarassa. Tehkäähän kotiläksynne ennen huutoäänestystä - myös toimittaja voisi tarkastaa käyttämänsä nimet vaikkapa VML:n nettisivuilta!

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Vaikea vetäytyä, jos on jo tullut luvattua, että sijoittakaa "siihen ja siihen" ja "sidosryhmät" ovat kerinneet tehdä näin. Toivotaan todella, että näin ole käynyt sillä meillähän toiminta on laillista.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Susanna42:lle. Itse en ainakaa näe mallia ongelmattomana. Kysyt miksi valtion pitäisi vuokrata omaisuuttaan ulkolaisille yhtiöille. Tällä hetkellä kannattamattomat reiti toteutetaan ostopalveluna. Jos joku toinen yhtiö toteuttaa saman ostopalvelun halvemmalla niin mitä valtio häviää antaessaan kalustoaan toisen yhtiön käyttöön? Se, että VR pärjää kilpailussa muiden maiden valtiollisten rautatieyhtiöiden kanssa ei tee siitä hyvää. Kuljettajilla ei ole vaarassa työpaikka vaan sovellettava työehtosopimus ja mikäli olet joskus veturinkuljettajien työehtoja selaillut tiedät, että siinä hiljenee paperimieskin. Kilpailun avaaminen on tehnyt hyvää bussiliinenteellekin, miksei sama tapahtuisi raiteilla? Saahan onnibuskin ajaa verorahoilla tehdyillä teillä. Laadun taasen määrää tilaaja, eli käytännössä valtio.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Myrsky taisi hoitaa veturimiesten mielenilmauksen ilman työnseisausta. Junaliikenne on jo niin sekaisin, että sitä ei pysty enempää sotkemaan. Pitäisiköhän mielenilmausta siirtää viikolla, että sen sitten varmasti huomaisi? Ilmastonmuutos on veturimuehiäkin vahvempi...

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut