Sunnuntai, 20. elokuu 2017
Sami, Samuli

Viitostien varressa tunnelmat vaihtelevat — yksi myy asemansa vaikka heti

20.04.201706:30
17
  • viitostie, Sepän Kievari lopettaa, vanhoja hylättyjä, uusia liikenneasemia ja sinnittelijöitä. Vihantasalmelta Joroisiin. kahvila, ravintola ja taukopaikka,

    Yrittäjä Juha Pekkanen sanoo, että pienen yrittäjän katteet jäävät monissa tavararyhmissä olemattomiksi. Kuva: Vesa Vuorela

Yrittäjä Juha Pekkanen sanoo, että siirtyisi mielellään päätoimisesti vetämään uistinta kotipaikalle Lieksaan. 30 vuotta huoltoasemayrittäjänä Sepän kievarissa Hietasessa alkaa riittää.
Taukopaikka on ollut myynnissä.


Pekkasen mukaan yrittämisen edellytykset ovat osin heikentyneet vuosien aikana, toisaalta ne ovat hänen mielestään edelleen olemassa.
— Tässä on käynyt innokkaita paikan ostamisesta kiinnostuneita, ja heillä on ollut myös selkeitä toimintasuunnitelmia ja ideoita. Tuntuu kuitenkin, että rahoituksen saaminen on ongelma, sanoo Pekkanen.

Hänen näkemyksensä mukaan yrittäjämäisellä asenteella pärjäisi.
— Ohituskaistat on siten rakennettu, että linjaus tuskin muuttuu. Ja vaikka etelään kääntyminen ruuhka-aikaan voi olla hankalaa, kaikki ovat tästä risteyksestä aina valtatielle päässeet.
Isojen ketjujen vaikutus on Pekkasen mukaan alalla huomattava.

Hietasessa polttoainetta on myyty ensin Seon väreissä, sitten St1:n ja nyt taas Seon. Nyt polttoainekauppa on ketjulla, ja se määrää hinnan. Toteemihinta vaikuttaa merkittävästi siihen, poikkeavatko asiakkaat.
— Pienten itsenäisten kauppiaiden on vaikea vastata hinnoitteluun. Sama näkyy tavarapuolella. Melkein kannattaa hakea tavara marketista eikä tukusta.
— Pakko panna hintaan edes pieni oma kate. Menee kaupaksi sitten se mikä menee.

Paremmin Visulahden Shellinä tunnettu Cafe Visulahti on lounasaikaan kuin nuijalla lyöty täynnä asiakkaita. Yrittäjä Esa Liukkonen selittää, ettei siihen poppakonsteja tarvita: hyvä pit stop -tyyppinen liittymä ja ennen kaikkea ruoan sopiva laadun ja hinnan suhde.
Asemalla ollaan uuden edessä. Viitostien linjaus siirtää muutaman vuoden kuluttua valtatien kulkijat pois näköetäisyydeltä.

Pelissä on yrityksen jatko ja seitsemän vakituista työpaikkaa.
— Laitoin ministeri Bernerille sähköpostia, etteikö olisi löydettävissä muita tieratkaisuja. Uudet tiet ovat toki aina uusia, mutta nykyisellä kulumisvauhdilla myös melkoisia kulueriä. Ministeri ei vastannut.
Liukkonen on tottunut kirjelmöimään. Tiukassa ollut Veikkauksen asiakaspääte saatiin pitkän väännön jälkeen.

Linjaukselle ei kuitenkaan taida nyt voida mitään.
— Päättäjät ovat innoissaan siitä, mitä uusi tie tuo Mikkelille. Saavat nähdä, että pääsee sitä reippaasti ohi ja että euroja myös menetetään.

Liukkosella on jo Sulo Vilén -mallinen pipo, mutta silti hän ei ole luovuttamistuulella.
— Visulahden aseman on ympärillä paikallista asutusta, ja esimerkiksi jonkinlaista iltatoimintaa voisi suunnitella.
Vilén-käsite symboloi suositun tv-komedian huoltoasemaa, joka jää sivuun liikenteestä.
— Yritys on ollut vaikeammissakin paikoissa 35 vuoden aikana.
Liukkonen kertoo, että 90-luvun laman aikaan edellinen yrittäjä eli hänen isänsä tajusi tehdä viime hetkellä termiinisuojauksen valuuttalainalle. Suojaus tapahtui sen jälkeen, kun valtiovarainministeri Viinanen oli sanonut, ettei Suomi devalvoi.

Potentiaalista asiakaskuntaa liikkuu paljon, mutta aina on riittänyt myös kilpailua.
Liukkonen sanoo, että yrityksellä on tultu toimeen mutta ei rikastuttu.
— Kulurakenteen seuraaminen on tärkeää. Mitään sesonkia ei kannata arvioida tuloksi etukäteen, ja kausivaihtelua on paljon. Henkilökuntaa ei voi alimitoittaa, jotta palvelukyky ei kärsi.

Juvan Punaisen piipun kievarin kohdalla valtatie pysyy ja siten pitää yrittämisen perustan ennallaan. Kotileipomon toimitusjohtaja Anttu Rautio kertoo, että väylä siirtyy kulkemaan leipomomyymälän itäpuolelta, mutta lyhyt matka poiketa säilyy.

Raution mukaan ely-viranomaisille on suotavaa antaa kiitosta siitä, miten yrityksen esittämiin risteysjärjestelyihin suhtauduttiin.
— Pistosta meille saatiin sellainen, että terassi pysyy rauhallisena. 

Kiistaton menestyjä on ABC-ketju. Liikennevirta on vahva, ja etäisyys Helsingistä sopiva. Viitostien ABC-asemat ovat myös avainpaikoilla. Nämä seikat Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen nimeää tekijöiksi asemien menestykselle.
— Niistä on myös onnistuttu tekemään aitoja liikenneasemia. Tänä pääsiäisenä kaikkien ruokakauppojen myyntimme kasvoi kuusi prosenttia ja asemilla kaksinumeroisia lukuja edellisvuoteen verrattuna, kertoo Hämäläinen.

S-ryhmä on keväällä vauhdittanut bensa-alea, kun se siirtyi maaliskuussa tankkausbonukseen. Etukortilla tankattaessa bonus on muuttunut prosenteista senttialennukseen tolppahinnasta.
— Siitä kilpailusta meitä saa kyllä vapaasti syyttää. Aiomme olla hintakilpailukykyisiä jatkossakin, sanoo Hämäläinen.

Hänen mukaansa ABC:t on pidettävä ajan tasalla, ja niihin on investoitava.
— Asemia kehitetään koko ajan. Ne tarvitsevat päivitystä vähintään 10 vuoden välein, ei vain käytössä kulumisen vuoksi, vaan sen takia, että autoilijan tarpeet muuttuvat.
Kolmelle Viitostien asemalle tulee esimerkiksi sähköautojen latauspisteet. Kuorttiin suunnitellaan paraikaa ravintolalinjaston uudistusta. Pitkäjärvellä puolestaan tuplaantuu autonpesun kapasiteetti. Pieniä sisäisiä muutostöitä on tulossa myös Juvalle.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Cucco (kirjautumaton)
Heikin kievari Kuopion eteläpuolella oli aivan tien viressä , mutta uusi 5 tielinjaus lopetti sen. Iisalmen ABC on liian monen mutkan päässä tiestä. Samoin ovat Kuopion keskustan asemat Kuvan Mäntyharju aika hyvin tavoitettavissa.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Nyt kannattaisi satsata sähkön myyntiin ja majoitukseen. Helsingistä tulevilla sähköautoilla ei pääse Kielkalliota pitemmälle, eli sähköautoilijat tarvitsevat ruokaa, latauspistokkeita ja yöpymispaikan lautauksen ajaksi. Siinä oiva liikeidea.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
”Abc tappaa suomalaiset pienyritykset.”, ilmoittaa joku. Ja minä sanon että ai jaa, enpä tiennytkään. Mutta, varmasti se sitten noin on, kun kerran joku, asian hyvin tuntema ja tietävä, niin sanoo. Ja tämän asiantuntijan mielestä se ABC sitten siis myös piirtää tielinjaukset kartalle ja valtio toteuttaa tiehankkeet niiden piirrosten mukaisesti ja sivuun jäävät pienyrittäjät joutuvat laittamaan paikkansa kiinni. Hitsiläinen, kun en tuollaista ole tiennyt, mutta onneksi luen näitä kommenttipalstoja niin opin paljon asioita.

Lähettänyt käyttäjä Niin makaa kun petaa (kirjautumaton)
Tiedämpähän useammankin oikeasti potentiaalisen henkilön ja tahon, joka olisi kiinnostunut Sepän Kievarin tiloista ja yritystoiminnastakin, vaan eipä yrittäjiä kiinnosta vastata kyselyihin. Turha siis valehdella, että olisi valmis myymään heti. Ei näköjään ole. En usko, että ABC tappaa yrittäjiä. Varmasti osan, mutta silloin ei pidä syytellä vaan katsoa peiliin. Varkaudessa "Severi Suhonen" ABC:n vieressä tahkoo parempaa tulosta kuin ennen ABC:n tuloa saman tien toiselle puolelle. Palvelua halutaan, palvelusta maksetaan. Sepän Kievarille pieni vinkki: päivitä tilasi. Kävisin mielelläni asiakkaanasi ja tukisin näitä kotoisia pienempiä yrittäjiä, mutta hieman unohdetun näköinen piha, rikkinäiset penkit ja päivittämätön sisätila ei valitettavasti tuo asiakkaita, ainakaan uusia. Vanhempi naismyyjä (toinen omistaja?) on mukavaa seuraa aina, siitä pisteet.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Asiakkaat yrityksen tappaa tai oikeastaan niiden puute. En ole valmis maksamaan ylihintaa mistään vaikka kuinka mukava yrittäjä olisi kysymyksessä. Tienvarret on pullollaan risteyksiä, ihme ettei ole kelvannut kellekään.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Uskon että Mikkeli tulee vain häviämään tämän uuden tielinjauksen myötä, kuten yksi artikkelin yrittäjä toteaakin. Mikkeli on ollut viitostien hitaimman osuuden kohdalla, mikä on saanut monet ihmiset joko poikkeamaan keskustaan tai graanille kahville. Toivottavasti olen väärässä, mutta pahoin pelkään etten ole.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut