Mielipide: Pankkipalvelujen muutokset syrjäyttävät ikäihmisen

Ikääntyneet Etelä-Savon asukkaat ovat huolestuneena seuranneet pankkipalvelujen muutosta ja digitalisoitumista.

Palvelun digitalisaatio tuo käytännön ongelmia ikäihmisille ja asiakas joutuu antamaan asioiden hoitamisen toiselle henkilölle.

Ikäihminen kokee itsemääräämisoikeutensa tulleen loukatuksi ja uhka tulla hyväksikäytetyksi toisen toimesta on olemassa.

Ikäihmisten tietotekninen osaaminen ja laitekanta eivät vastaa pankkimaailman kehittyneisiin toimintatapoihin.

Selvityksissä on todettu, että ikäihmisistä reilut 300 000 ihmistä ei käytä älylaitteita ja heiltä digipalvelut ovat saavuttamattomissa.

Ikäihminen kokee henkilökohtaisen palvelun turvallisempana kuin etäpalvelun. Lisäksi kohtuuton byrokratia aiheuttaa huolta ja ongelmia erityisesti toisen puolison kuoltua tai sairastuttua.

Pienituloisimmat kärsivät pankkimaailman kehityksestä rahallisesti ja henkisesti.

Pankkien konttoriverkosto on vähentynyt nopeaa tahtia keskittyen vain isoihin taajamiin tai kaupunkien keskustoihin ja aukioloajat on supistettu olemattomiin.

Haja-asutusalueella ikäihminen joutuu maksamaan usein erilliset matkakulut asioidakseen pankissa sen harvoina aukioloaikoina.

Ikäihmiset joutuvat pankkipalvelujen maksumiehiksi myös erilaisten palvelumaksujen noustessa.

Katsomme kohtuuttomaksi sen, että pienituloisimmat joutuvat kärsimään pankkimaailman kehityksestä rahallisesti kuin henkisestikin.

Painotamme, että on pankkipalveluiden saatavuudessa ja esteettömyydessä on kysymys oikeudenmukaisuudesta ja tasavertaisuudesta.

Pankeilta toivotaan joustavampaa, inhimillisempää ja aloitteellisempaa toimintatapaa suhteessa ikäihmisten asiointimahdollisuuksiin.

Arvo Levänen

puheenjohtaja

Kaija Montin

varapuheenjohtaja

Airi Tella

toiminnanjohtaja

Eläkeliiton Etelä- Savon piiri

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka