Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Matkailun muuttuminen on Mikkelille mahdollisuus

Jo ennen koronaa kansainvälisessä matkailussa näkyi muutoksia.

Kun reilut kymmenen vuotta sitten lentojen ja hotellien varaaminen siirtyi nettiin ja perinteinen matkatoimistomyynti romahti, otimme nyt askelia taaksepäin.

Asiakkaat, erityisesti maksukykyiset eurooppalaiset ja aasialaiset, alkoivat ostaa lomia jälleen matkatoimistojen kautta.

Islannin tulivuorenpurkauksen jälkeen lomille ja niiden mahdollisille itsestä riippumattomille peruuntumisille haluttiin vakuutus.

Toinen muutos oli kohteiden vaihtuminen massakohteista autenttisempiin, ympäristöystävällisempiin ja sellaisiin ”joissa naapuri ei vielä ole käynyt -kohteisiin”, kuten brittiläinen matkatoimiston omistaja asiaa kuvasi.

Aikoinaan vastasin kerta toisensa jälkeen ihmettelyihin, miksi halusimme rakentaa hotellin keskelle ei mitään.

Uskoimme, ettemme olleet ainoat, jotka haluavat nähdä ja kokea valtavirran ulkopuolelta, silti nauttien laadusta ja palvelusta. Olen iloinen, että uskoimme itseemme.

Koronan jälkeinen aika muuttaa matkailua. Tiedostava matkailija harkitsee entistä tarkemmin, mihin lentää vai lentääkö ollenkaan.

Hän valitsee kohteen perustuen ympäristöasioihin, eettisyyteen ja uutuudenviehätykseen. Aina on heitä, jotka ostavat lomansa hintaan perustuen, mutta kun tavoitellaan luksuskohdetta, ei kannata pelata hinnalla.

Mikkeli on uniikki kohde. Aasialainen matkailija ei halua lämpöä, hän nauttii viileästä ja puhtaasta ilmasta. Eurooppalainen matkustaa Suomeen helppouden, maisemien ja ruoan takia.

Yhdistävää molemmille on turvallisuus. Se mikä viehättää meitä, ei suurelle osalle maailman väestöstä ole peruste valita lomakohdetta.

Suomi, Saimaa ja Mikkeli ovat turvallisia, väljiä ja ilmanlaadultaan puhtaita. Yksinkertaisia, mutta hyvin tärkeitä valintakriteerejä lomakohdetta valittaessa, vaikka singaporelaiselle perheelle.

Meillä on jo hyvät matkailupalvelut Mikkelissä. Jotkin tuotteet ovat niin täydelliseksi hiottuja, että varmasti voimme puhua maailman parhaista.

Yhteistyötä vain tulisi lisätä. Se, että kaikki markkinoisivat yhteisen brändin alla, olisi tärkeää.

Harva mikkeliläinen matkailuyrittäjä lähtee yksin maailmalle myymään. Matkailubisnes on kovaa, eivätkä yhteistyökumppanit kolkuttele ovia.

Visit Mikkeli tekee hienoa työtä avatessaan kontakteja ja tuoden Mikkeliin potentiaalisia kumppaneita.

Se on kuitenkin vasta ensimmäinen askel. Matkailukohteen rakentavat matkailuyrittäjät itse. Uskotaan Mikkeliin.

Kati Häkkinen

kuntavaaliehdokas, (kesk. sit)

Aava Resort & Spa perustaja ja partneri