Mielipide: Kalliiksi tulisi matka-ajan lyhentäminen Savon radalla

Savon radan varren kolme maakuntaliittoa on selvityttänyt junaliikenteen nopeuttamismahdollisuuksia välillä Kajaani–Kouvola.

Lopputulema on, että noin 800 miljoonan euron investoinneilla matka-aika Kajanista Kouvolaan lyhenisi 13–19 minuutilla, Kuopiosta Kouvolaan 11–15 minuutilla ja Mikkelistä Kouvolaan 5–7 minuutilla.

Käytössäni olevasta selvityksestä ei ilmene, kuinka investoinnit jakautuvat rataosittain.

Väyläviraston vuonna 2020 valmistuneen selvityksen mukaan uudisrata Kouvola–Porvoo–Lentorata lyhentäisi matka-aikaa 13 minuutilla.

Hankkeen kustannusarvio on 1,7 miljardia euroa. Hankkeen toteuttaminen edellyttää kuitenkin 2,65 miljardia maksavan Lentoradan (Helsinki–lentoasema– Kerava) toteuttamista ennen sitä, joten matka-ajan lyhentäminen Mikkelin ja Helsingin välillä 20 minuutilla vaatii noin 4,5 miljardin euron investointia.

Otaksuisin, että kun etusijoilla olevat, Tampereelle ja Turkuun suunnitellut radatkin maksavat monia miljardeja, ettei tällaista rahamäärää idän suunnan ratoihin saada kokoon parinkymmenen vuoden aikajänteellä. Ehkä ei vielä 2040-luvullakaan.

Vuonna 2019 valmistuneen Väyläviraston selvityksen mukaan Mikkeli–Heinola–Lahti-rata maksaa 1,5 miljardia euroa ja matka-aika Mikkelistä Lahteen ja siis myös Helsinkiin lyhenee 40–44 minuutilla.

Hankkeen toteuttaminen ei edellyttäisi Lentorataa.

Timo Ahonen

Lahti

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka