Pääkirjoitus | 15.7.2021: Tapahtumajärjestäjä ottaa aina riskin – yleisö voi helpottaa tilannetta ostamalla lipun ennakkoon

Mikkelin tapahtumakesää ovat leimanneet myös tapahtumien peruutukset.

Satamaan suunnitellun Mikkeli Soi -festivaalin järjestäjät päätyivät perumaan tapahtuman, kun ennakkolippujen myynti jäi kauas odotetusta, vaikka esiintymään oli tulossa joukko kärkipään artisteja.

Pitämättä jää myös St Michel -ravien yhteyteen Kalevankankaalle luotu pienimuotoisempi Areenafestarit. Syy on sama; ennakkoon ei lippuja saatu myydyksi riittävää määrää.

Peruutuksia tapahtuu muuallakin. Se muistuttaa siitä, että koronavirus vaikuttaa kansalaisten käyttäytymiseen edelleen, vaikka kesätapahtumia on tänä vuonna pystytty pitämään osin jopa melko normaaliin tapaan.

Suuret väkijoukot ja tartuntariskit arveluttavat edelleen monia. Sekin kun on nähty, että hyväksikin kehittynyt tartuntatilanne voi myös huonontua äkisti ja paikallisesti.

Tapahtumien perumiset viittaavat myös siihen, ettei uusien tapahtumien lanseeraaminen nopealla aikataululla ole helppoa.

Normaalitilanteessakin tarvitaan vähintään puoli vuotta ja riittävä sekä monikanavainen markkinointi, jotta kohdeyleisö saadaan tietoiseksi tapahtumasta.

Monen tapahtuman markkinointi keskittyy sosiaaliseen mediaan. Se ei kuitenkaan vieläkään tavoita kaikkia. Perinteinen mediamainonta ja muu viestintä on syytä pitää mukana tapahtumatiedottamisessa.

Yleisön puolelta olisi hyvä muistaa, että tapahtumajärjestäjä ottaa aina taloudellisen riskin.

Keskikokoisenkin festivaalin järjestämiskulut nousevat helposti satoihin tuhansiin euroihin, kun mukaan lasketaan esiintyjien palkkioiden lisäksi tapahtumainfra, luvat sekä tekniikka.

Siksi lippujen ennakkomyynnin onnistuminen ratkaisee, pidetäänkö tapahtuma vai ei. Jos se sakkaa, harva järjestäjä jää odottamaan viime tippaan, tuleeko ketään.

Mikkeliläiset varmistavat parhaiten tulevien tapahtumien onnistumisen hankkimalla lipun ennakkoon, jos paikalle on aikomus mennä.

Se on paitsi selkeä tuen ilmaus järjestäjälle, myös hyvä keino varmistaa sisäänpääsy. Moni tapahtuma myös myydään loppuun jo ennakkoon, varsinkin nyt kun katsojamääriä vielä rajoitetaan.

Anssi Mehtälä

anssi.mehtala@lansi-savo.fi

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka