Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Onko Etelä-Savon Osuuspankki katkomassa juuriaan?

Vaihdoimme vaimoni kanssa pankkipalvelumme Etelä-Savon Osuuspankkiin Danske Bankin huononnettua palvelujaan Mikkelissä.

Valinta kohdistui osuuspankkiin siitäkin syystä, että se oli ainoana pankkina säilyttänyt myös konttorin kassapalvelut.

Ne ovat tärkeitä suurelle osalle vanhuksia, mutta myös monelle, jonka toimintakyky on rajoittunut. Kaikki eivät asioi verkossa.

Vanhuus on kaikilla edessä ja toimintakyky saattaa rajoittua odottamatta, pysyvästi ja silmänräpäyksessä.

Monelle pankin lähipalvelut ovat samaa peruspalvelua kuin apteekit ja ruokakaupat. Pankkien lähipalvelut ovat silloin tällöin erittäin tärkeitä myös meille netissä asioitamme hoitaville.

Lisääntyvä verkkorikollisuus ja -huijaus kasvattaa painetta lähipalveluille. Itsekään emme halunneet hoitaa pankin vaihtoa ja siihen liittyvää lainapalvelua etänä verkossa.

Mitkä ovat osuuspankin perimmäiset arvot ja toimitaanko niiden mukaisesti?

Etelä-Savon Osuuspankki on lähtenyt keskittämiseen toimintojen tehostamisen nimissä päättämällä lakkauttaa suurimman osan maalaiskuntien konttoreistaan.

Erikoissairaanhoidon taannoinen keskittämisasetus on osoittautunut suuren luokan virheeksi, joka on lisännyt kustannuksia ja huonontanut hoidon saatavuutta parantamatta hoidon laatua.

Halutaanko pankkimaailmassa tehdä sama koeponnistus? Pikemminkin Osuuspankkiryhmällä olisi mahdollisuus erottua muista sillä, että se osoittaa välittävänsä sekä asiakkaista että maakunnasta.

Miten Etelä-Savon Osuuspankissa on ajateltu vastaisuudessa erotuttavan muista pankeista? Tehdyllä päätöksellä ei mitenkään.

Osuuspankkiryhmä on aina profiloitunut paikallisena. Voi hyvin perustellusti sanoa sen juurien olevan syvällä maaseudulla.

Maalaiskuntien asukkaista on perinteisesti suurin osa ollut Osuuspankkiryhmän asiakkaita. Heitä, jotka ovat tallettaneet rahansa Osuuspankkiin ja hoitaneet laina-asiansa siellä, yrittäjät mukaan lukien.

Käsitykseni mukaan maaseudun pankkien kannattavuus on ollut hyvä. Onko näiden pankkien asiakkaista tullut osuuspankillekin niitä, joista Björn Wahlroos totesi, että ”tavalliset asiakkaat tuovat vain hiekkaa kengänpohjissaan pankin lattialle”?

Onko Etelä-Savon osuuspankki katkomassa juuriansa ja koko toimintansa historiallista perustaa?

Etelä-Savon Osuuspankki perustelee päätöstään lisääntyneellä netin käytöllä pankkiasioinnissa, varsinkin korona-aikana. Suuri osa asiointia tapahtuu netissä, mutta onko se syy ajaa alas paikalliset palvelut, jos asiointi on korona-aikana lisääntynyt?

Korona-aika on osoittanut myös keskittämisen haavoittuvuuden yhteiskunnassa. Paikallisten konttoreiden henkilöstömäärä on yleensä hyvin pieni ja tämä henkilöstö voi yhtä hyvin olla mukana etäpalveluiden järjestämisessä kuin muukin henkilöstö osuuspankkiryhmässä eikä varmasti tarvitse kädet ristissä istua.

Ennen kaikkea on pakko kysyä Etelä-Savon Osuuspankin johdolta: Mitkä ovat osuuspankin perimmäiset arvot ja toimitaanko niiden mukaisesti?

Japanissa vietetään vuosittain vanhusten kunnioittamisen päivää. Monissa maissa vanhuksia kunnioitetaan ja tämä näkyy myös teoissa.

Suomessakin vietettiin kesäkuussa kampanjapäivää ikääntyneisiin kohdistuvaa kaltoinkohtelua ja väkivaltaa vastaan. Teema oli ikääntyneiden taloudellinen kaltoinkohtelu, jonka kohteeksi joutuvat helpoiten ne, jotka esimerkiksi muistisairauden vuoksi tarvitsevat apua raha-asioiden hoidossa.

Hyvä johtaja ja hyvä johto pystyy myöntämään virheensä ja korjaamaan ne. Arvoisa Etelä-Savon Osuuspankin johto: korjatkaa tekemänne virheellinen ja lyhytnäköinen päätös.

Heikki Laine

anestesiaylilääkäri, palvelualuejohtaja, Essote

Mikkeli