Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Saimaata kelpaa markkinoida

Länsi-Savon toimittaja kävi marraskuussa todistamassa, kun italialaiset matkailutoimittajat maistelivat Saimaan rannalla kypsyneitä tilaviinejä. Maku poikkesi chiantista ja marsalasta, ja niin tietysti pitikin. Suomeen tullaan kokemaan eksotiikkaa.

Korona on pistänyt kotimaan matkailuteollisuuden uuteen asentoon, kun pari kesää on pitänyt elää kotoperäisillä asiakkailla. Tulevasta kesästä ei vielä tiedetä, mutta ainakin markkinoinnissa on taas pistetty päälle vähän aktiivisempi vaihe.

Tämä on viisasta. Jopa korona loppuu joskus. Sen jäljiltä ihmisillä luulisi olevan runsaasti patoutunutta matkustamisen tarvetta. Saimaan ja Järvi-Suomen huippukohteisiinkaan ei Euroopasta – saati vielä pidemmältä – osata tulla, jos alueen houkutuksista ei jatkuvasti muistuteta.

Kun rahat eivät riitä massiivisiin mediakampanjoihin kohdemaissa, esimerkiksi matkailutoimittajien kautta tapahtuva välillinen vaikuttaminen on järkevää.

Moni Saimaan alueen toimija kokee perustellusti, että alue on jäänyt viime vuosikymmeninä Lapin jalkoihin. Syitä tähän on monia. Yksi liittyy olosuhteisiin: lumen ja jään eksotiikka on ilmeisempää kuin puhtaan metsä- ja järviluonnon.

Saimaan aluetta leimaa myös palveluiden pirstaleisuus. Suuria yksittäisiä toimijoita on vähän. Täällä matkailijoita palvellaan perheyrityksissä hajallaan eri puolilla aluetta. Laadun ja persoonallisuuden kannalta tämä on parhaimmillaan etu. Markkinointimielessä taas vähintään haastavaa.

Leimallista on myös ollut Saimaan eri alueen keskinäinen kilvoittelu. Ulospäin se näkyy edelleen kirjavana matkailulogojen, -brändien ja -toimijoiden joukkona, joiden ydin tuskin ulkopuolisille kirkastuu. Joka kaupungilla ja maakunnalla pitää olla omansa. Osasyyllinen on hankevetoinen EU-rahoitus.

Parannusta on onneksi tapahtunut jopa ylimaakunnallisesti. Myös maakunnan kärkitoimijoiden vahvistuva verkottuminen kertoo hyvää.