Mielipide | Osuuspankki vaihtoi sarjaa

Osuuspankin viime ajan linjaukset viestivät voimakkaasti, ettei entinen sarja kelpaa. Paikallisuus, maalaisuus ja asiakkaiden lähipalvelut eivät sovi uuteen liikepankki-sarjaan.

Halutaan toimia samalla tavalla kuin liikepankit, jotka ovat jo pitkään valikoineet asiakkaita ja karsineet "vain hiekkaa lattialle tuovat” pois.

Puheenjohtaja Kietäväinen julisti, ettei aate ole seinissä. Ei todellakaan, mutta minua ne olivat hämänneet.

Seinien poistaminen kertoo alastomasti osuuskunnan strategian täydellisestä muutoksesta. Siitä, että aatteesta on luovuttu.

Tavallisilla ihmisillä ei ole väliä. Pankki elää omassa kuplassaan. Kun tosiasiallinen kilpailu on loppunut, ei se markkinajohtajaa hetkauta, vaikka osa asiakkaista hakee palvelut jostakin muusta pankista. Se on jopa toivottavaa! Sillä saamme toimintamme virtaviivaiseksi.

Tässä logiikassa on luonnollista lopettaa konttori Juvalta. Tosiasiallisesti pankki on jo muutaman vuoden ollut poissa juvalaisesta yhteisöstä, vaikka kyltti on katukuvassa vielä näkynyt.

Seinien poistaminen kertoo siitä, että aatteesta on luovuttu.

Päätöstä on valmisteltu kaksi vuotta nöyryyttämällä asiakkaita kunnanviraston kulmilla, seisottamalla sateessa ja tuiskussa. Siinä ei ole ollut kyse palvelusta. Niin voi tehdä, kun ei ole kilpailua.

Jos kunta toimisi samalla tavalla kuin osuuspankki, sillä pääsisi Ylen uutisten ykkösaiheeksi. Näistä uskomattomista palvelukokemuksista olemme kylällä kertoneet tarinoita. Näin voi tehdä kun pankki etääntyy ihmisten arjesta riittävän kauas.

Mikä on seuraava vaihe? Muutos on vielä kesken. Ei liikepankki-sarjassa pärjätä muutaman maaseutukonttorin lakkauttamisella. Ei se tähän lopu.

Kun paikallisuus on poissa toimintatavasta ja arvoista, seuraava vaihe on joko suoraan tai välivaiheen kautta OP-Suomi. Silloin Mikkelissä ei tarvita kallista hallintoa; toimitusjohtajaa, pankinjohtajia, hallitusta eikä hallintoneuvostoa.

Ne eivät tuota tässä toimintamallissa lisäarvoa. Ne lakkauttamalla säästyy paljon rahaa vaikka ”nettipalvelujen” parantamiseen.

Ohjaus kyllä toimii Vallillan linnakkeesta tähän toimintamalliin. Niihin holveihin sopivat juvalaistenkin vuosisadassa keräämät 30 miljoonaa euroa.

Osuuspankki olisi voinut valita toisen strategian. Kyse ei ole luonnonlaista, vaan yrityksen linjavalinnasta.

Ajattelin aikaisemmin, että osuuskuntamuotoisen pankin olisi järkevää erottua liikepankkien toimintamallista paikallisuudella ja kaikkien asiakkaiden tasapuolisella palvelulla.

Pankin johto on valintansa tehnyt ja nyt on asiakkaiden asia tehdä omat ratkaisut.

Heikki Laukkanen

kunnallisneuvos

Juva