Mielipide | Miten osuuspankki saataisiin perumaan päätöksensä?

Paikallisten osuuspankkien liittyminen osaksi Suur-Savon osuuspankkia ei sujunut kaikissa pankeissa sujuvasti, mutta liittyminen hyväksyttiin kun, päättäjille luvattiin, että paikkakunnilla säilyisi konttorit.

Suur-Savon osuuspankki on perustellut seitsemän maaseutupaikkakunnilla toimivan pankkikonttorinsa lakkautuksia sillä, että asiakkaat eivät enää olisi käyttäneet pankkipalveluja samalla tavoin kuin aiemmin ja että lakkauttamispäätös on puhtaasti toiminnallinen ratkaisu ei taloudellinen.

Näin on varmasti käynytkin sen jälkeen kun paikallispankeissa käyntiä rajoitettiin ja koska pankkisaleissa ei enää ollut odotustiloja asiakkaille, vaan asiakkaat joutuivat varaamaan etukäteen palveluajan itselleen ja odottamaan vuoroaan ulkona jonottaen.

Lisäksi kun sähköinen ajanvarausjärjestelmä onnistuttiin tarkoitushakuisesti tekemään mahdollisimman hankalaksi ja lisäksi harvennettiin aukioloaikoja entisestään vedoten siihen, että pankissa asiointi oli vähentynyt. Surkeimpia todistamani tapauksia jonotuksen osalta on ollut, kun pandemian aikana isokokoinen vartija esti rollaattoriin tukeutuvan henkilön sisäänpääsyn palveluaikojen ollessa myöhässä ja odotutti henkilöä ulkona sateessa.

Olen uusi Suur-Savon osuuspankin edustajiston jäsen ja mielestäni marraskuussa edustajiston vaalin aikana pankin hallituksen tekemät päätökset tulisi perua ennen kuin konttorit lakkautetaan päätösten mukaisesti maaliskuussa 2022.

Suur-Savon osuuspankin sääntöjen mukaan "osuuspankin tarkoituksena on harjoittaa omistaja-asiakkaidensa omistamana osuuskuntamuotoisena talletuspankkina luottolaitostoimintaa omistaja-asiakkaiden ja asiakkaiden taloudellisen menestyksen tukemiseksi. Osuuspankin palveluita saavat käyttää muutkin kuin omistaja-asiakkaat. Osuuspankki tarjoaa sijoituspalvelulain mukaisia sijoituspalveluja ja oheispalveluja toimilupansa mukaisesti."

Ymmärrykseni mukaan säännöissä ei puhuta mitään liikepankkitoimintaan liittyvästä maksimaalisesta voiton tavoittelusta eikä siitä, että osuuspankin tavoitteena olisi jakaa voittoja tai osinkoja tai tulospalkkioita, vaan että tarkoituksena on nimenomaan toimia omistaja-asiakkaidensa luotto- ja talletuspankkina heidän taloudellisen menestyksen tukemiseksi.

Osuuspankkitoimintaa ei mielestäni voi vielä tänäkään päivänä voi toteuttaa pelkästään etäpalveluina netin tai puhelinten välityksellä, vaan se vaatii aitoja lähipalveluja siellä, missä omistaja-asiakkaat ja -yrittäjät asuvat.

OP Suur-Savon uusi edustajisto kokoontui ensimmäisen kerran torstaina 16. joulukuuta. Kokouksessa kysyin, pitääkö OP Suur-Savon hallintoneuvosto ja hallitus erottaa vai mikä on keino, jolla pankin hallitus saadaan perumaan päätökset seitsemän maaseutukonttorin lakkauttamisesta. Osuuspankin hallitus ilmoitti ettei tule perumaan konttorien lakkauttamista.

Kaj Pirinen

OP Suur-Savon edustajiston jäsen, aluevaaliehdokas (kesk.)

Juva

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka