Mielipide | Digitalisaatio on mahdollistaja

Tulevan Etelä-Savon hyvinvointialueen visio on olla asiakaslähtöinen, rohkea ja digitaalinen – nämä ovat palvelustrategian kehittämistyön kulmakiviä. Etelä-Savon maakunnassa pitkät välimatkat ja palveluiden saatavuus ovat haaste. Lähipalvelujen rinnalle joudutaan tuomaan tehokkaita digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla tarvittava apu on nopeasti saatavilla.

Kehitettävää on silti: matkapuhelinverkkojen kuuluvuuden ja tietoliikenneyhteyksien parantaminen erityisesti haja-asutusalueella, tietojärjestelmien yhteensovittaminen, itsepalvelun helpottaminen, tietoturvallisuuden ja tietosuojan varmistaminen sekä asiakkaiden neuvonta ja ohjaus.

Maakuntaliiton hallinnoimien aluekehitysrahastojen avulla tuetaan yritysten tutkimus- ja innovaatiovalmiuksia, kuten kehittyneiden teknologioiden käyttöönottoa, digitalisaatiota sekä kasvun ja kilpailukyvyn parantamista. Maakuntaohjelman yhtenä tavoitteena on hyvä fyysinen ja digitaalinen saavutettavuus. Maakunnan älykkään erikoistumisen strategiassa digitalisaation ja innovaatioiden levittäminen ovat yhtenä keskeisenä tavoitteena. Tämä myös koskee koko hyvinvointialaa, julkisesta yksityiseen toimijaan.

Hyvinvointialueen omassa digitalisaation kehittämistyössä on otettava mukaan muun muassa maakunnan yksityiset sote-toimijat, jotta digitaaliset palveluketjut toimivat tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti, siis siellä missä asiakas on.

Arto Sepponen

maakuntahallituksen puheenjohtaja, aluevaaliehdokas (kesk.), Pieksämäki

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka