Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Oppiminen on jatkumoa

Suomalaisen koulupolku varhaiskasvatuksesta toiselle ja korkea-asteelle on pitkä, helposti jopa 15–20 vuotta. Sen jälkeenkin moni käy täydennyskoulutuksissa, opiskelee toisen ammatin tai osallistuu erilaisiin harrastuksiin liittyviin kursseihin.

Koulua voi siis olla melkein koko elämä, ja jokaisessa opiskelumuodossa on läsnä opettaja ja opettajia.

Oppiminen on jatkumoa, ja jos jossakin kohdassa koulupolkua jää syystä tai toisesta pahoja aukkoja, se vaikuttaa seuraaviin opintoihin. Jos jollakin kouluasteella tai jossakin koulussa on opettajien palkkauksessa, työoloissa tai muissa jaksamiseen vaikuttavissa tekijöissä puutteita, se ei ole pelkästään opettajiin, vaan myös oppijoihin ja heidän tulevaisuuteensa vaikuttava asia. Opettajuuttakin on tarkasteltava jatkumona.

Kouluhyvinvoinnista tai opiskeluhyvinvoinnista puhutaan nykyisin yhä enemmän. Se syntyy monen asian summana, eikä vähäisimpänä tekijänä ole se, että opettajalla on riittävästi resursseja tehdä työnsä kunnolla. Resursseja ovat esimerkiksi aika ja raha ja työn hyvä organisointi.

Valitettavasti viime vuonna tehdystä selvityksestä kävi ilmi, että jopa kuusi kymmenestä opettajasta harkitsee alanvaihtoa, koska työn kuormitus on kasvanut liian suureksi eikä palkkataso tunnu riittävältä työmäärään nähden.

Onkin huolehdittava sekä valtakunnallisesti että paikallisessa päätöksenteossa, että kaikilla kouluasteilla resursseja on riittävästi. Jokainen oppija ansaitsee hyvinvoivan ja työssään jaksavan opettajan.

Suomalaisen koulupolku on pitkä.

Virpi Loikkanen

lukion lehtori

Savonlinnan opettajien paikallisyhdistyksen varapuheenjohtaja