Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Jaksaako opettaja maaliin?

Olympiakisojen aikana olemme nähneet monenlaisia urheilusuorituksia. Makeita voittoja on nähty, mutta myös väsyneitä suorittajia ja pettymyksiä. En vertaa opettajia olympiaurheilijoihin, mutta väsyneitä ja pettyneitä suorittajia on entistä enemmän myös opettajien joukoissa.

OAJ:n juuri julkaisema työolobarometri kertoo, että kuusi kymmenestä opettajasta kokee, että töitä on liikaa erittäin tai melko usein. Jo ennen koronapandemiaa vuonna 2019 heidän osuutensa oli huolestuttava mutta silti huomattavasti pienempi (52 %).

Opettajien työn kuormitusta ovat lisänneet monet eri seikat jatkuvasti muuttuvassa koulumaailmassa varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Luonnollisesti myös koronapandemia on osaltaan lisännyt opettajien ja heidän esimiestensä työkuormitusta. Pandemian raskaat vaikutukset työssään ovat kokeneet toki monien muidenkin alojen ammattilaiset.

Työolobarometrin tulokset opettajien väsymisen kasvusta huolestuttavat minua. Tulosten pitäisi huolettaa muitakin. Päättäjiä, huoltajia, oppilaita ja opiskelijoita. Väsynyt opettaja ei pysty antamaan parasta panostaan työssään. Osa pohtii ammatin vaihtamistakin. Joku on jo toisella alle siirtynyt. Kuinka turvamme opettajan työn vetovoiman jatkossa? Tarvitsemme hyviä opettajia tulevaisuudessa, ja hyvä on muistaa myös opettajien eläköitymisen vaikutukset tulevina vuosina.

Ratkaisuja siis tarvitaan. Tässä avainasemassa ovat luonnollisesti työnantajat, mutta myös päättäjät eri tasoilla. Riittävät resurssit, selkeät työnkuvat ja tehtävät, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä ja työnantajan tuki ovat avaimia opettajien jaksamisen turvaamiseen nyt ja tulevaisuudessa.

Opettajien jaksaminen on tärkeää oppilaille ja opiskelijoille. Se on tärkeää opettajien työnantajille mutta myös Etelä-Savon alueen ja koko Suomen hyvinvoinnista ja tulevaisuudesta kiinnostuneille. Opettajat tekevät tulevaisuuksia ja heidän työtään arvostetaan. Sen täytyy näkyä.

Iivon kultasuoritukseen verrattavaa huipputulosta ja huippujaksamista en opettajille tavoittele. Pistesija riittää ja se, että seuraavassa barometrissa parin vuoden kuluttua suunta on kääntynyt selvästi kohti parempaa jaksamista.

Jorma Flinkman

puheenjohtaja, OAJ Etelä-Savo