Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Miksei valtio suosi biokaasua?

Monet eri lehtien lukijat (muun muassa HS 13.2.2022) ovat ansiokkaasti arvioineet biokaasun hyötyjä autoliikenteessä. Enkä millään ymmärrä, miksi valtiovalta ei enemmälti suosi tätä täysin kotimaista, ja täysin uusiutuvaa energiaa.

Noille biokaasuasemille tulisikin laittaa pumpun kylkeen slogan: ”Tyhmähän se on, joka ei banaanin ja perunan kuorilla, tai jopa lehmän paskalla, matkaansa tee…”

Näin varsinkin, kun biokaasun hinta on todella edullinen. Ja toisaalta bensiinin hinta todella korkea – eikä bensiinin hinta luultavasti tule edes laskemaan, ainakaan lähiaikoina.

Biokaasun käyttöä tuntemattomalle kerron, että itse ajan tavallisella perheautolla, jossa on sekä kaasulle että bensiinille ajamisen mahdollisuus. Täysi biokaasutankillinen maksaa noin 28–30 euroa, ja sillä ajaa ajotavasta riippuen noin 450–480 kilometriä. Auton bensiinitankkia ei tule mieleenikään täyttää, ellei se ole täysin välttämätöntä. Biokaasua käyttävä auto ei maksa bensiinikäyttöistä enempää – ja toisaalta uuden auton hankinnassa saa vuoden kaasut kaupan päälle

Biokaasua voidaan valmistaa käytännössä jokaisessa maassa, se on aina maansa kotimainen hyötyjäte; jokaisessa maassa, missä syödään ruokaa, tai syntyy esimerkiksi karjan lantaa, voidaan valmistaa biokaasua, ja lähellä näiden jätteiden syntymistä.

Etelä-Suomessa, kun biojäte kuskataan esimerkiksi Lohjallle biokaasujalostamolle, se on käyttökelpoista polttoainetta autoille noin 3–4 viikon kuluttua. Monilla seuduilla on lukemattomia tehtaita, elintarvikelaitoksia, suuria navetoita ja muita laitoksia, joissa syntyy suuria määrä biojätteitä, todella arvokasta raaka-ainetta myös liikenteelle. Puuttuu ainoastaan biojätettä jalostava laitos, joka ei edes ole kovinkaan kallis laitos pienenä yksikkönä.

Biokaasun hinta on todella edullinen.

Suomen hallituksen, EU-parlamenttaarikkojen, ja kaikkien vastuutahojen tulisikin toimia vastuullisesti siten, että Suomessa, ja myös Euroopassa, voidaan ajaa pitkälle 2030-luvun jälkeenkin polttomoottoriautoilla. Myös verotuksellinen hyöty tulisi saattaa biokaasusta täysin sähköautoilun tasolle. Myös nykyiset bensiinillä toimivat moottorit voidaan varsin vaivattomasti jälkiasentaa laitteilla, joille biokaasun käyttö olisi mahdollista.

Ja jollei keski-eurooppalaiset autojen valmistajat enää suostu valmistamaan polttomoottori-autoja, niin onhan meillä Suomessa kotimaistakin auton valmistusta. Luulisikin, että kotimaan politiikoille olisi mieluisa tehtävä edistää sekä kotimaista, uusiutuvaa energiaa että myös autokantaa, jolle tämän vähäpäästöisen liikennepolttoaineen hyödyntäminen on mahdollista. Ja kun ihmiskunnassa yhä enemmän ja enemmän syntyy biojätettä, niin myös biopolttoaineelle se turvaa jatkuvuutta, jolle ei löydy "päätepysäkkiä".

Tällä hetkellä kaasuautoilulla pääsee koko Etelä-Suomesta varsin vaivattomasti Ouluun saakka. Uusia biokaasuasemia tosin rakennetaan kaiken aikaa, joten tämän edullisen ja ympäristöystävällisen polttoaineen saatavuudelle on maassamme todella hyvät näkymät.

Nyt kun myös monilla alueilla ja useisiin kuntiin on suunnitteilla biokaasulaitoksia, kaikkien päätäntävaltaa omaavien tahojen tulisi mielestäni kaikin keinoin varmistaa noiden laitosten syntyminen. Vaikka laitoksia on usein mainittukin raskaan kaluston polttoainesaatavuuden parantamiseen, niin sama kaasua ja samaa pumppua käytämme yhtä lailla niin henkilö- kuin kuorma-autoissakin. Biojäte on liian arvokasta jätettäväksi vain kaatopaikkojen rasitteeksi.

Yrjö Tapio Muona

Tampere