Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Biokaasuun kannattaa satsata

Kiitos Yrjö Tapio Muonalle ansiokkaasta biokaasun liikennekäyttöä käsitelleestä artikkelista. Haluaisin tuoda esille vielä pari epäkohtaa, jotka haittaavat kaasuautoilun yleistymistä

Itselläni on vuoden 2000 mallia oleva Nissan Maxima, johon olen asennuttanut kaasulaitteiston. Harmikseni huomasin vasta jälkikäteen, että niin sanottu käyttövoimavero vuoden 2000 mallisista ja sitä vanhemmista autoista määräytyy ajoneuvon painon perusteella. Uudemmissa autoissa käyttövoimaveroon saa alennusta vähäpäästöisyydestä. Vaikka ajan vähäpäästöisellä autolla, joudun silti maksamaan ylimääräistä veroa siitä ilosta, että pyrin vähentämään CO2-päästöjä merkittävästi.

Monet suomalaiset joutuvat taloudellisista syistä ajamaan vanhoilla autoilla. Monesti ne ovat myös kestävämpiä kuin nykyaikaiset paljon elektroniikkaa sisältävät menopelit. Näille autoilijoille sähköauto ei ole varteenotettava vaihtoehto kalliin hankintahinnan sekä talviolosuhteisiin ja pitkiin matkoihin sopimattomuuden vuoksi.

Valtiovallan tulikin kannustaa autoilijoita muuntamaan erityisesti vanhempaa mutta vielä käytössä olevaa autokantaa biokaasukäyttöisiksi. Biokaasua käyttäviltä autoilta tulisi poistaa käyttövoimavero kokonaan. Tämä olisi kansantaloudellisesti edullisin ja nopein tapa saada liikenteen CO2-päästöt vähenemään. Samalla tuettaisiin kotimaista energiaomavaraisuutta.

Paavo Ahonen

Juva

Biokaasuautoilta tulisi poistaa käyttövoimavero.