Mielipide | VR vie Mikkeliä kohti tyhjyyttä

Korona-aikana kaikki liikkuminen vähentyi, eikä julkiselle liikenteelle ollut suurta tarvetta. Siirtymiset tehtiin turvallisesti yksityisautoilla. Oletteko huomanneet, mitä VR on kaikessa hiljaisuudessa tehnyt Mikkeli-Helsinki junavuoroille?

Mikkelistä junalla matkustaminen esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalle on jo pitkään ollut mahdotonta järkeviin kellonaikoihin. Mikäli lento lähtee heti aamusta, kuten bisneslennot Eurooppaan yleensä tekevät, joutuu Mikkelistä matkustamaan kentälle jo edellisenä iltana. Eikä Mikkeliin enää pääse junalla, jos lento saapuu Helsinki-Vantaalle kello 20 jälkeen.

Yllätyksekseni huomasin nyt, että myöskään kello kymmenen aamujuna ei enää kulje kaikkina arkipäivinä Helsinkiin, eikä Mikkeliin pääse lauantaina kello 14.21 jälkeen.

Meillä puhutaan uusien yritysten ja työpaikkojen houkuttelemisesta, etätyöskentelyn mahdollisuuksista, ilmastoteoista ja matkailun kehittämisestä. Polttoainekustannusten noustessa pilviin ja ilmastosyistäkin haluamme vähentää yksityisautoilua, mutta Mikkelistä ja Mikkeliin liian usein on pakko liikkua omilla autoilla. Yrityksille huonot yhteydet saattavat olla este Mikkeliin sijoittumiselle.

VR on jo vuosia keskittynyt rataverkkoon, jossa etelästä pohjoiseen kuljetaan Tampereen kautta ja Itä-Suomen rataliikennettä ajetaan alas. Alkuviikonpäivien junayhteydet on vähennetty kuudesta vuorosta neljään! Haukivuoren junapysähdyksen päätös oli vasta alkua sille, että kohta Mikkelistä lähtee ja tänne tulee yksi juna päivässä.

Missä on mikkeliläinen lobbaus Valtion Rautateiden suuntaan? Odotammeko vain kiltisti kymmeniä vuosia kunnes Itäratahanke on viety maaliin ja päästään nopeammin Helsinkiin? Josko täällä sitten enää ketään asuu.

Nyt täytyy toimia heti!

Kenelle kuuluu vastuu lobbauksesta ja kuka sen pystyy hoitamaan? Nyt täytyy toimia heti!

Kati Häkkinen

kaupunginvaltuutettu (kesk.)

Mikkeli

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka