Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Itä-Suomen huonot tiet eivät kestä kasvavia tavaravirtoja

Venäjän-liikenne on hiljentynyt raiteilla ja kumipyörillä. Saimaan kanava on teoriassa auki, mutta laivat eivät kanavaan uskaltaudu. Venäjän sotapolitiikka heilautti Suomen liikenneverkostot äkisti uudenlaiseen todellisuuteen.

Kukaan ei tiedä, palautuuko liikenne joskus ja mille tasolle. Samalla kotimaisen puun ja bioenergian tarve näyttää tuntuvasti kasvaneen. Muutoinkin liikennepaine Itä-Suomen teillä ja radoilla kohoaa.

Väylävirasto julkisti tammikuussa ehdotuksensa uusista rata-, maantie- ja vesiväylähankkeista vuosille 2022–2029. Tämä listaus vanheni kertaheitolla monesta kohdasta, kun tankit vyöryivät Ukrainaan.

Nyt onkin järkevää ottaa pieni aikalisä etenkin kaikissa Venäjän-liikennettä palvelevissa investoinneissa. Aika tarkkaan kannata harkita, paljonko ja milloin panostetaan vaikkapa rajanylityspaikkojen yhteyksiin tai Saiman kanavan kautta kulkeviin reitteihin.

Se lienee selvää, että jossain vaiheessa Venäjän kanssa taas käydään kauppaa ja luodaan suhteita. Se vain on täysin sumussa, kestääkö olojen vakiintumien vuosia vai vuosikymmeniä.

Rahoitus näytti keskittyvän kohtuuttomasti länteen ja etelään.

Itäisen Suomen maakunnat ovat laatineet yhdessä kannanottoa, jossa vaaditaan uutta kunnollista selvitystä ja tilannekuvaa sodan vaikutuksista investointeihin. Samalla liitot muistuttavat, että tarvitaan pikaisia päätöksiä: logistiikan pitää toimia! Kyse on Itä-Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytyksistä ja koko maan huoltovarmuudesta.

Haasteen mittaluokasta kertoo, että pelkästään Saimaan kanavan tavaravirtojen siirtyminen teille ja raiteille merkitsisi vuodessa yli 50 000 rekkakuormallista. Kun hakkeen ja raakapuun tuonti Venäjältä pitää korvata kotimaisella raaka-aineella, se lisää liikennettä alemmalla tieverkolla, jonka kunto on päästetty rapistumaan.

Tammikuussa julkistettu investointiohjelma oli Itä-Suomelle kova pettymys. Rahoitus näytti keskittyvän kohtuuttomasti länteen ja etelään. Tammikuinen visio tarkoitti esimerkiksi Savon radan osalta rapistumisen jatkumista. Viitostien ja muiden tärkeimpien maateidemme osalta viesti oli sama.

Kun sota pakottaa uusiin linjauksiin, samalla tulee tilaisuus korjata myös investointiohjelman alueellista painotusta.

Kirjoittaja on Länsi-Savon päätoimittaja.