Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Mennäänkö eteenpäin vai jäädäänkö paikalleen? – Veturitallin alueen rakentaminen on valinta

Mikkelin uuden Prisman rakentaminen nytkähti askeleen eteenpäin maanantaina. Kaupunginvaltuusto hyväksyi osuuskaupan kanssa neuvotellun esisopimuksen. Siinä sovitaan ehdoista ja vastuista veturitallin alueen rakentumiseksi maakunnan isoimmaksi kauppapaikaksi.

Alue on Mikkelin ytimessä, Viitostien ja rautatien välissä, muutaman sadan metrin päästä torista.

Isompia mutinoita ei valtuustossa kuultu. Valtuutetuilla toki oli antaa monenlaista evästystä homman edistämiseksi – huoliakin esitettiin.

Alue on Mikkelin ytimessä, Viitostien ja rautatien välissä, muutaman sadan metrin päästä torista.

Kaupungin kulut alueen kunnallistekniikkaan, maan lunastukseen, rautatien alittavaan tunneliin ja muuhun kohoavat lähes kuuteen miljoonaan euroon. Kyse on siis kaupungillekin merkittävästä investoinnista. Myös toiseen suuntaan raha liikkuu, eli Suur-Savon osuuskauppa maksaa maa-alueesta kaupungille noin 3,4 miljoonaa euroa.

Kaupunki on laskeskellut, että kasvavat kiinteistö- ja tuloverot sekä muut tuotot kuittaavat kaupungin kassavirran plussan puolelle reilussa viidessä vuodessa. Lukuja voi laskea monella tavalla. Joka tapauksessa hankkeen kokoon ja merkitykseen nähden kaupungin riskit asiassa jäävät hyvin kohtuullisiksi.

Kaupungin tehtäviin kuuluu rakentaa kunnallistekniikkaa ja tieyhteyksiä. Tämä on perusta sille, että yritykset voivat tehdä omia investointejaan, ja tämä koskee kaikkia muitakin yrityksiä kuin osuuskauppaa.

Veturitallin kupeeseen kohoava uusi Prisma on suurimpia yksityisiä investointeja seudulla pitkiin aikoihin. Tällä tietoa hypermarketin ja kauppapaikan rakentaminen maksaa yhtiölle 38 miljoonaa euroa. Kaupungin ja seudun kannalta tämä merkitsee palveluiden parantumista ja uusien työpaikkojen syntymistä.

Jos uutta ei rakenneta ja vanhaa uudisteta, se tarkoittaa taantumista. Eteenpäin menevä alue kiinnostaa ja houkuttelee ihmisiä sekä yrityksiä. Yhtä lailla näivettyminen on kierre joka vahvistaa itseään. Vaihtoehdoista on helppo valita.

Yksi Prisma ei Mikkelille kesää tee. Se on kuitenkin askel eteenpäin. Hyvässä lykyssä koko sataman alueen kehittyminen saa tästä vauhtia. Ehkä johonkin sellaiseen, mitä emme osaa vielä edes kuvitella.

Kirjoittaja on Länsi-Savon päätoimittaja.