Mielipide | Rakennusalan palvelua?

Kuinka yllätyinkään siitä, että asiakaspalvelua ei ollut. Tarvitsin sähkö, poraus- ja asennuspalveluita. Ajattelin, että onpa Hienoa päästä tukemaan paikallisia yrityksiä.

Olen itse asiakaspalvelualalla. Arvostan jokaista asiakasta suuresti. Olen myös itse toiminut kampaamoalan yrittäjänä.

En kokenut yhdenkään yrityksen kunnioittavan minua asiakkaana.

Tehdäänpä heti alussa selväksi, että en odota erityiskohtelua, hyviä käytöstapoja kylläkin. Sitä, että asiat hoidetaan kokonaisuudessaan ammattitaitoisesti ja sovitusti.

Todellisuus oli toisenlainen.

Saavutaan kotiini yli 30 minuuttia ja jopa kaksi tuntia myöhässä sovitusta ajasta. Asiakkaana joudun soittamaan perään. Ei pahoitella.

Rakennustyömaalle saapuminen ja asiakaskäynti ovat täysin kaksi eri asiaa.

En voi uskoa todeksi.

Kun ystävällisesti huomautan, että olisi hyvää asiakaspalvelua ilmoittaa asiakkaalle jos myöhästyy. Johtaja vastaa: ”Ei me aleta ilmoittelemaan asiakkaalle. Meille voi tapahtua matkalla vaikka mitä. Nää on meillä noin aikoja.”

Hän selvästi kokee minut hankalana, kun ei itse ota vastuuta tilanteesta. Johtaja on sanonut moneen kertaan, että työt aloitetaan klo 8.00. Miten voisin tietää, että nää on noin aikoja? Aikataulu on alkujaankin napakka. On tiedossa, että menen töihin.

Johtaja myös sanoo, että lasku töistä on maksimissaan tämä ja kuitenkin laskuttaa sen yli. Tulisi olla viisaampi sanoissaan, jos röyhkeys on huipussaan.

Jos asiakasta ei kohdella minkäänarvoisena, en todellakaan halua tukea sellaisen yrityksen palveluja. On ylimielisyyttä ja välinpitämättömyyttä asiakasta kohtaan ettei katsota oikeudeksi ilmoittaa reilusta myöhästymisestä.

Poraustöissä kuitataan myöhästyminen vitsillä. Ei pahoitella. En voi uskoa todeksi.

Kun kysyn töiden valmistuttua miten asiakasta tullaan vastaan hinnassa. Hän sanoo pokkana: ”Onko nyt kahdella tunnilla mitään merkitystä?” Vastaan: ”Kyllä on.”

Poraajaa ei olisi tullut koko päivänä ellen itse olisi ottanut yhteyttä. On ollut kuulema tietokatkos. He ovat mokanneet, silti eivät ollenkaan pahoittele.

Asennus on sovittu seuraavaksi päiväksi.

Ei ole varaa ylimielisyyteen, sillä tässä kohtaa minä maksan heidän palkkansa.

Asennustyöt hoituvat mallikkaasti. Ainoa yritys näistä, mikä menee jatkoon. Tämäkään yritys ei loista asiakaspalvelussa, mutta asennuksen tekee erinomaisella ammattitaidolla. Ja saapuu sovitusti paikalle – arvostan.

Ei pidä unohtaa, että: Tyytyväinen Asiakas On Yrityksen Paras Käyntikortti!

Hanna Lahtinen

Kirjoittaja on mikkeliläinen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka