Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Viides käsky toimii vain ihmisten maailmassa

Ihmiskunta on koko olemassaolonsa ajan käynyt sotia. Kun etsin vastausta ihmislajin sotaisuuteen, kävelen ympyrää ja törmään maailmankatsomuksellisiin selityksiin. Peruskysymys on, voidaanko sotaa koskaan ja missään oloissa hyväksyä ihmistenvälisenä käyttäytymisenä.

Viides käsky ”Älä tapa” on yksi kymmenestä käskystä. Se taitaa olla ainoa käsky, johon nykyisin eri yhteyksissä viitataan. Miksihän juuri tämä käsky nousee estradille? Miksi muut käskyt eivät herätä keskustelua – paitsi seurakuntien omissa ghetoissa?

Alun perin viides käsky tarkoitti vain omaan kansaan kuuluvia eli israelilaisia. Se oli yksilöetiikan piiriin sisältyvä käyttäytymissääntö, josta vasta myöhemmin tuli universaali normi. Se ei liittynyt sodanvastaisuuteen sinänsä, vaan yksilön oikeuksiin.

Kun kirkko sitten levisi uusille alueille, se joutui soveltamaan viidettä käskyä vieraiden kansojen tilanteisiin. Ja kun sodan kirot koettelivat ihmisjoukkoja, käskyn soveltaminen yksityistapauksiin jäi itse kunkin harkinnan ja omantunnon varaan.

Viides käsky pyrkii suojelemaan elämää.

Ihmisoikeusajattelu on historiassa varsin uutta. Vähitellen tappamiskielto enentyi koskemaan kaikkea hengenriistoa, myös sotaa. Juuri tähän käskyyn ovat monet aseistakieltäytyjät vedonneet, jos kohta se jättää avoimeksi kysymyksen siitä, miten esimerkiksi Suomen tulisi menetellä, jos maamme joutuisi hyökkäyksen kohteeksi.

Ukrainan sota on nyt uutisten silmäkkeessä. Vaikka viides käsky ei mainitse tappamisen kohdetta, kristillisen etiikan valossa on kuitenkin selvää, ettei hyökkäyssota ole oikeutettu. Jo keskiajalla kirkkoisät tuomitsivat valtion väkivaltaisen menettelyn toista maata kohtaan, mutta katsoivat, että hyökkäyksen kohteeksi joutuneella oli oikeus puolustautua.

Kun Ukraina on tahtomattaan joutunut hyökkäyksen kohteeksi, sillä on oikeus puolustautua. Venäjän toimenpiteet ovat yksiselitteisesti ja räikeästi viidennen käskyn vastaisia.

Tappamiskielto on nyttemmin kohdannut uusia tilanteita. Abortti, itsemurha, eutanasia ja kuolemanrangaistus sisältyvät kiellon piiriin. Ne kaikki ovat jännitteisiä kristillisen etiikan ja ihmiskäsityksen kanssa. ”Älä tapa” on universaali periaate, jonka oikeutus tunnustetaan myös kristinuskon ulkopuolella.

Viides käsky pyrkii suojelemaan elämää. Mutta se on merkityksellinen vain ihmisten kesken. Ihmisinä meillä on moraalitaju, tiedämme, mitä hyvä ja paha tarkoittavat. Ei siis ole hyvä tehdä mitään sellaista, mikä on vastoin omaatuntoamme.

Moraali onkin merkittävin ero ihmisen ja eläimen välillä. Eläimen käyttäytymistä sääntelee tarve lisääntyä ja pysyä hengissä. Mutta vain ihminen voi rikkoa viidettä käskyä.

Matti Wirilander

Kirjoittaja on mikkeliläinen teologian tohtori.