Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Kukaan ei halua basaareja taksitolpille

Viime aikoina on valtakunnan medioissa ja somessa keskusteltu – jälleen kerran – Suomen suurimpien ja näkyvimpien taksiasemien, eli Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Rautatientorin villeistä taksibasaareista. Myös taksiyrittäjämme ja kuljettajamme ovat valittaneet samasta Helsingin suurten matkustajasatamien osalta, joissa ei myöskään ole kunnioitettu taksien jonopaikkoja eikä hyvän taksipalvelun pelisääntöjä.

Vaikka olemme vedonneet basaari-, huijaus- ja häiriökäyttäytymisen osalta niin ministeriöön, viranomaisiin kuin kyseisiä taksiasemia valvovaan yritykseen, on kuin tuuleen huutaisi. Ongelmat eivät tunnu kiinnostavan ja kenttävalvonta on osin silmänlumetta.

Asiakkaita ja itseään kunnioittavat taksivälitysyhtiöt toteuttavat toisinaan kyseisillä asemilla omia toimijoitaan koskevia valvontaiskuja sekä jatkuvaluonteista asiakaspalautteisiin perustuvaa laadunvalvontaa. Meillä laatua valvoo 15 laatumestaria, joita kutsuttiin ennen ”Lex Taxi-Berneriä” 1.7.2018 taksitarkastajiksi. Valvomme kuitenkin vain omiamme – joiden enemmistön toiminta on hyvää – kuten yritysten omavalvontaan kuuluu. Vähintään satoja basaarikaupustelua ja häiriökäyttäytymistä edustavia taksitoimijoita ei valvo kuitenkaan juuri kukaan. Tai jos valvoo, on toiminnan tehokkuus kyseenalaista.

Asiakkaalla on valinnan vapaus.

On sietämätöntä suomalaisen taksialan maineen, Suomen maakuvan ja kaikkien hyvää taksipalvelua ansaitsevien asiakkaiden osalta, että markkinoillemme on päästetty häiriköimään toimijoita, jotka saavat huudella asiakkaille, muille kuljettajille ja taluttaa hyvää luulevia asiakkaita miltei väkisin autoihinsa.

Vetoammekin jokaiseen taksitoimijaan ja alaa valvovaan tahoon Suomessa: Basaarikulttuuri, huutelu, kaupustelu ja asiakkaiden valinnanvapauden sivuuttaminen ei kuulu Suomeen. Eikä 99,9 prosenttia asiakkaista taksibasaareja Suomeen halua!

Luotettavaa ja ystävällistä taksipalvelua halaville muistuttaisimme: Asiakkaalla on 110 prosentin valinnan ja päätöksenteon vapaus sen suhteen, mihin taksiin nousee. Älkää nousko huutelijoiden ja kaupustelijoiden kyytiin, jos ette halua. Suomessa ei tarvitse ottaa jonon ensimmäistä taksia, vaikka osa niin pyrkii erehdyttämään, koska olemme kohteliasta jonotuskansaa. Voitte ottaa jonon viimeisen, keskimmäisen, ensimmäisen tai minkä tahansa auton, jos niin haluatte. Ei lähikaupan kauppiaskaan määrää sitä, minkä maidon asiakas ostaa tai lähiparturi päätä sitä, minkälaiset hiukset asiakkaalle leikataan.

Pasi Rokosa, Sakari Lauriala

Kirjoittajista Rokosa on Lähitaksin vt. toimitusjohtaja ja Lauriala viestintäpäällikkö.