Pääkirjoitus Nuoret kuljettajat ovat riski liikenteessä

Liikenneturvan johtaja Pasi Anteroinen sanoo, että poikkeuslupien myöntäminen 17-vuotiaiden ajokortteihin oli virhe.

Asiasta keskusteltiin Ylen A-studiossa maanantaina sen jälkeen, kun Savonlinnassa oli tapahtunut kolmen nuoren ihmisen hengen vaatinut kuolonkolari.

Anteroisen mielipide on helppo ymmärtää, kun tutkii onnettomuustilastoja. Niiden mukaan juuri alle 25-vuotiaille miehille tapahtuu suhteellisesti eniten rajuja onnettomuuksia.

Alle 25-vuotiaille miehille tapahtuu suhteellisesti eniten rajuja onnettomuuksia.

Lähitulevaisuudessa tuskin on edes odotettavissa kyseisen tilaston kaunistumista tai turhien liikennekuolemien vähenemistä, sillä liikenteeseen tulee tällä hetkellä joka vuosi 20 000 alaikäistä kuljettajaa.

Vuonna 2018 voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen Traficom on myöntänyt 17-vuotiaille jo 60 000 poikkeuslupa-ajokorttia. Ennakkoon määrän uskottiin olevan vain 5 000 lupaa vuodessa.

Nuorten kuljettajien, mutta myös vanhempien, tolkuttomaan liikennekäyttäytymiseen, näyttämisen haluun ja riskien heikkoon arviointikykyyn on puututtava kaikin keinoin.

Huolestuttavaa on, että ajokorttiuudistusta valmisteleva liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) sanoo, että ajokortti-ikä tulee Suomessa laskemaan, jos hallituksen ehdotus menee esitetyssä muodossa läpi.

Alkusyksystä valmistuva selvitys vuoden 2018 ajokorttiuudistuksen vaikutuksista on syytä tutkia tarkoin, ja tehtävä kaikki mahdolliset liikenneturvallisuutta sekä ajokulttuuria parantavat tarkennukset uuteen, käsittelyssä olevaan lakiesitykseen.

Hyviä ideoita ja tutkittua tietoa löytyy naapurimaista Ruotsista ja Norjasta, joissa nuorison testosteronihuuruinen liikennekaahailu on myös tuttu ilmiö. Tosin vähemmissä määrin kuin Suomessa.

Paremman ja muita tiellä liikkuvia huomioivan liikennekulttuurin juurruttaminen on jatkuvaa työtä, mikä vaatii kaikilta ymmärtämystä ja usein myös asennemuutosta.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka