Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Mikkelin tulisi linjata raideliikennekantansa uusiksi

Ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari on esittänyt vuosituhannen alusta saakka suunnitteilla olleen Itärata-hankkeen keskeyttämistä. Skinnarin mukaan muuttuneessa maailmantilanteessa sekä Ruotsin ja Norjan lisääntyvän kaupankäynnin kannalta tärkeintä olisi jatkaa Helsinki-Lahti -oikorataa Heinolan kautta Mikkeliin.

Mikkeli on edellisen valtuuston viimeisessä kokouksessa 7.6.2021 päättänyt olla mukana Itärata-hankkeessa. Hankkeen vetureita ovat Kouvola ja Porvoo, jotka luonnollisesti tekevät omaa edunvalvontaansa ja ovat saaneet ajatukselle vahvan kannatuksen Mikkelistä Kainuuseen.

Itäsuomalaiseen yhteistyöhön perustuen olemme linjanneet kannatuksemme Itärata-hankkeelle. Maakuntaliitto edunvalvojana toimii, kuten päättäjät ovat päättäneet: itäisen radan puolesta.

Mikkelin saavutettavuuden ja tulevaisuuden kannalta on tärkeintä ylläpitää ja kehittää toimivaa raideliikennettä, siinä työssä emme ole onnistuneet.

Monipaikkaisuus, työmatkaliikenne ja ilmastoasiat vaativat nopeaa ja tiheää yhteyttä pääkaupunkiseudulle ja Helsinki-Vantaalle. Tällä hetkellä junavuorot vain vähenevät ja satoja mikkeliläisiä ajaa päivittäin henkilöautoilla Helsinkiin.

Maailma on ratkaisevasti muuttunut ja Suomesta itään suuntautuvalla raideliikenteellä ei lähitulevaisuudessa ole samaa painoarvoa, kuin edellisiä laskelmia tehdessä.

Momentum on nyt Mikkelin puolella, ja meidän tulisikin nopeasti linjata Mikkelin raideliikenteen painopisteet uudelleen ja ottaa koppi ministeri Skinnarin avauksesta. Ei meidän tarvitse takertua vanhoihin linjauksiin, sillä mielipiteet voivat ja niiden myös pitää muuttua ympäröivän maailman mukana.

Kati Häkkinen

Kirjoittaja on mikkeliläinen keskustan kaupunginvaltuutettu.