Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Tasapuoliset palvelut turvattava kaikille

Eläkeliiton Ristiinan yhdistys vaatii asiointipalveluita takaisin ja on huolestunut palveluiden keskittymisestä verkkopalveluiksi. Julkisiin ja yksityisiin palveluihin pääseminen edellyttää tietotekniikan osaamista, älylaitteita ja toimivia tietoliikenneyhteyksiä. Näiden puuttuessa iso osa eläkeläisistä jää palveluiden ulkopuolelle. Yhdistys pitää vastuuttomana, että palveluiden tarjoajat tietoisesti kehittävät palveluitaan niin, että ikääntynein väestö jätetään huomiotta.

Verkkopalveluihin siirtyminen ei ole tapahtunut synkronoidusti palveluverkon purkamisen kanssa. Monille henkilökohtaiseen palveluun tottuneille asiakkaille ei ole ollut tarjotussa aikataulussa tosiasiallisia edellytyksiä siirtyä verkkopalveluiden käyttäjiksi.

Iso osa eläkeläisistä jää palveluiden ulkopuolelle.

Lisäksi henkilökohtaisen palvelun saamiseksi pankkipalvelut ja monet julkiset palvelut edellyttävät asiointia Mikkelissä. Yhdistys pitää välttämättömänä, että ensi vuoden alussa aloittava Etelä-Savon hyvinvointialue huolehtii myös Ristiinan lähipalveluista ja kehittää paikallista hyvinvointiasemaa.

Verkko on osaavalle käyttäjälle erinomainen tapa seurata maailma menoa sekä rakentaa kumppanuuksia, tehdä aloitteita ja osallistua julkiseen keskusteluun. Verkon kautta pitää yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin, hoitaa kätevästi pankki- ja veroasiat tai matkalippujen tilaamisen. Huolestuttavaa on, että edelleenkään tämä ei ole kaikille saavutettavissa.

Helena Kauppinen

Kirjoittaja on Eläkeliiton Ristiinan yhdistyksen puheenjohtaja.