Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Biokaasu jäänee väistämättä marginaaliin

Autoilussa on käynnissä vauhdikas energiamurros. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 Suomessa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista 97 prosenttia oli bensiini- tai diesel-autoja. Viime vuonna vastaava osuus oli 69 prosenttia. Sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus on kasvanut vuoden 2017 parista prosentista viime vuoden reiluun 30 prosenttiin.

Kaasuautojen määrä ei ole lähtenyt kasvuun. Vuonna 2021 kaasuautojen osuus kokonaisrekisteröinneistä oli alle prosentin luokkaa ja parhaimmilaankin osuus on ollut alle kaksi prosenttia.

Näyttää siis siltä, että suomalaiset ovat innostuneet sähköautoista, mutta kaasuautoilla ei ole vastaavaa viehätysvoimaa. Tämä on hieman outoa, sillä kaasulla on monia hyviä ominaisuuksia sekä perinteisiin polttoaineisiin että sähköön verrattuna.

Autoilun tulevaisuus tulee olemaan sähkössä.

Biokaasun käyttö liikennepolttoaineena on bensiiniä reilusti edullisempi ja ympäristökysymysten kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto. Koska kaasuautoissa on yleensä myös bensatankki, ei kaasuautoilijan tarvitse kärsiä sähköautoilijan latausahdistuksesta. Kaasuauto on myös sähköautoa edullisempi vaihtoehto hankkia.

Kaasuautojen heikko menekki kertonee biokaasun tuotantomahdollisuuksien rajallisuudesta. Tuotantomäärät ovat käytännössä kytköksessä biokaasun raaka-aineen – jätevesilietteen ja biojätteen – määrään.

Biokaasualan omien selvitysten mukaan näiden raaka-ainevirtojen lisäyksellä olisi mahdollista saada kaasuntuotantoon korkeintaan viidenneksen lisäys. Kun biokaasun tuotantomäärät ovat nykyisin varsin vaatimattomalla tasolla, on selvää, ettei biokaasusta ole suurten massojen liikennepolttoaineeksi. Tuotantoa varten ei yksinkertaisesti ole saatavilla tarpeeksi raaka-ainetta.

Nykyiset biokaasun tuotantomäärät voitaisiin kyllä teoriassa jopa kymmenkertaistaa, mikäli kaikki maatalouden piiristä tuleva raaka-aine saataisiin kaasutuotannon käyttöön. Tähän kasvuskenaarioon liittyy kuitenkin hyvin paljon ratkaisemattomia ongelmia.

Sinänsä biokaasulaitokset ovat järkevä palanen yhdyskuntien kiertotaloudessa. Ne jalostavat jätevesilietteet ja biojätteet hyötykäyttöön ilmastoystävällisesti. Paikallinen biokaasutuotanto koituu myös paikallisten autoilijoiden hyödyksi edullisen polttoaineen muodossa.

Autoilun tulevaisuus isossa kuvassa tulee kuitenkin olemaan sähkössä, eikä paikallisessa biokaasussa.