Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Tehoa raide- ja infrasuunnitelmaan

Hyvä, että keskustelu Lahti–Mikkeli-oikoradan ympärillä on käynnistynyt. Tähän keskusteluun tulisi liittää Lahti–Mikkeli-oikoradan lisäksi Päijänteen kanava sekä maakunnan sisäisen raideliikenteen saavutettavuus, kuten kiskobussitoiminta välille Pieksämäki–Mikkeli–Mäntyharju.

Junayhteydet Mikkelistä Helsinkiin ovat vähentyneet sellaiselle tasolle, jossa juna jää kokonaan pois matkustajien liikennevaihtoedoista. Itäratainvestointi tulee toki aikanaan parantamaan hienosti Kouvolan, Lappeenrannan ja Joensuun yhteyksiä. Meitä se ei auta, koska Mikkelin painoarvo ei näytä riittävän nytkään tarpeeksi tiheisiin junavuoroihin Mikkelin ja Kouvolan välillä. Kouvolasta on tälläkin hetkellä hyvät junayhteydet etelään.

Meidät päättäjät pitäisikin saada visioimaan Mikkelin tulevaisuus ja liikenneyhteydet huomattavasti laajemmassa perspektiivissä. Kuinka sijoitumme liikenne- ja kulkuyhteyksissä vuonna 2050? Kuinka kattavasti ja nopeasti Mikkeliin pääsee ja mitä kautta Etelä-Suomesta liikutaan pohjoiseen?

Savonrata jää historiaan ja Mikkeli väliinputoajaksi, kun raideliikenne ohjautuu Kuopiosta Tampereen kautta Helsinkiin. Mikkelin kaupungin tehtävä on mielestäni edistää oikorata-hankeinvestointia Lahti–Heinola–Mikkeli -välille. Silloin Savonrata säilyy nopeimpana vaihtoehtona pohjoisen junille.

Perussuomalaiset tekivät aloitteen oikoradasta saaden 23 valtuutettua taakseen, sosiaalidemokraatit jättivät kesäkuussa aloitteen kanavahankkeesta, jolla yhdistettäisiin Saimaa ja Päijänne. Haukivuori, kuten muutkin pitäjämme tarvitsevat sisäistä joukkoliikennettä työmatkustamiseen. Kattava infrasuunnitelma tukisi myös vihreää siirtymää. Rakennetaan näistä ajatuksista yhteinen visio Mikkelin saavutettavuus 2050.

Mäntyharjun tai UPM Pelloksen tehtaan liikenteestä huolestuneille voi sanoa, että nykyistä rataa ei ole tarkoitus laittaa rullalle. Kyllä sillä voi edelleen vaneri tai ihmiset liikkua – junalla tai kiskobussilla. Tavaraliikenteen säilyttäminen välillä Pellos–Kouvola–Kotka on ensisijaisen tärkeää.

Valtioneuvoston budjetti sisälsi investointeja Savon radan kehittämiseen, nyt on aika toimia. Linjataan Mikkelin saavutettavuus mikkeliläisten eduksi, tuleva kaupunginjohtaja ja maakuntaliitto sen edunvalvojiksi ja kehitysyhtiö Miksei hankeyhtiönä infran kehittämisen operatiiviseksi toimijaksi.

Kati Häkkinen

Kirjoittaja on mikkeliläinen keskustan kaupunginvaltuutettu.