Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Muisti tuo matkailijoita Mikkeliin

Sodan ja rauhan keskus Muisti on reilussa vuodessa saavuttanut keskeisen paikan Suomen museokentässä. Kävijämäärällä mitattuna se on jo kolmanneksi suurin maamme kaikista sota-, aselaji- ja taistelupaikkamuseoista.

Museotoiminnan aluetaloudellinen merkitys on Suomessa noin 540 miljoonaa euroa vuodessa. Muistin vaikutus Mikkelin seudun taloudelle ja matkailumaineelle on voimakkaasti positiivinen.

Uutinen Muistissa päätetyistä lomautuksista, joista Länsi-Savo asiallisessa uutisjutussaan kertoi, on luonnollisesti herättänyt sekä huolta että väärinkäsityksiä Muistin tilanteesta.

Idea Muistista syntyi kahden peruskiven varaan. Ensimmäinen oli sodan jokaista ihmistä ja kaikkea elämää koskevan vaikutuksen kertominen. Sodan riehuessa Euroopassa Muistin tarjoaman tiedon merkitys on varsin ajankohtainen.

Toinen lähtökohta oli tehdä Muisti aitoon ympäristöön. Mikkeli on kaikissa itsenäisyytemme ajan sodissa ollut Päämajan sijoituspaikka. Päämajahistoria on ainutlaatuinen ominaispiirre Mikkelille. Muisti toi uuden ulottuvuuden Mikkelin sotahistorialliseen museokokonaisuuteen, jossa Päämajamuseo kertoo sodan johtamisesta ja Jalkaväkimuseo sodankäynnistä.

Ryhmien käynti on vahvassa kasvussa.

Muisti on Mikkelin mitassa suuri matkailukohde. Miksi sitten sen kassatilanne vaati lomautuksia? Museotoiminta on yleishyödyllistä ja voittoa tavoittelematonta. Kaikkien museoiden talouden takana on oman myynnin lisäksi julkisia avustuksia, lahjoituksia ja vakiintuneen aseman saavuttaneissa museoissa yleensä myös oma säätiörahoitus.

Muisti avasi ovensa yleisöllä vain 14 kuukautta sitten. Sen rahoituspohja ei ole millään voinut tässä ajassa vakiintua. Muistilla on takanaan rakentamis- ja käynnistämisvaiheet ja nyt vuosina 2022–2024 on vuorossa vakiinnuttamisvaihe.

Näkymä on rohkaiseva. Muisti on saanut valtakunnallisen statuksen valtion avustuskohteena. Muistin säätiön ja osakeyhtiön varainhankinta on aktiivista. Museokaupan, ravintolan ja ryhmävierailujen myynti on kasvussa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Muistin kävijöistä 90 prosenttia on maksavia asiakkaita, kun vastaava luku alalla keskimäärin on 42. Asiakkailta saatu palaute osoittaa, että ”tuote” on kunnossa. Todella moni ilmoittaa tulevansa uudestaan ja suosittelevansa Muistia.

Muistia myös uudistetaan. Muistin yhteydessä olevassa Päämajamuseossa on valmistunut uusi näyttelytila, jonka aihe on sodan ajan politiikka. Myös muita uusia näyttelytiloja on tulossa.

Muistin kävijämäärä jäi kesällä 2022 tavoitteestaan. Se oli pettymys, mutta syyt ovat selkeitä. Suurin syy oli kotimaan matkailun kärjen leikkautuminen, kun koronavuosien patoama halu matkustaa ulkomaille purkaantui. Tämä vaikutti erityisesti kotimaan perhematkailuun. Samaan aikaan ryhmien käynti Muistissa on vahvassa kasvussa.

Muistin ryhmävierailut on koko Mikkelin kannalta olennainen asia. Muisti on ryhmille syy tulla Mikkeliin. Muistiin ei poiketa muun ohella, vaan Muisti on matkan pääkohde. Siksi se ei kilpaile muiden matkailukohteiden kanssa vaan tuo muillekin asiakkaita. Juuri tätä kautta Muistin aluetaloudellinen merkitys on huomattava.

Ilkka Juva

Kirjoittaja on Sodan ja rauhankeskus Muisti Oy:n hallituksen puheenjohtaja.