Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Raidekeskustelun joko-tai-asetelma

Mikkelin saavutettavuus ja raidekeskustelu käy kiivaana, jopa tuohtuneena. Keskustelua ohjaa hämmentävä joko-tai-asetelma. Miksi oikoratavaihtoehtoa ei saa edes mainita tai nähdä harkittavana asiana? Hyviä kannanottoja oikoradan puolesta tuntuu löytyvän joka puolelta, mutta niistä käsketään panna suu suppuun. Haloo setäihmiset, ajattelun ja keskustelun kiellot eivät ole nykyaikaa!

Mikkelin saavutettavuudelle olisi parasta avoimuus ja yhteistyö joka suuntaan. Uniikki sijaintimme keskellä eteläistä Suomea antaa meille mahdollisuuden hyötyä niin idän, etelän kuin keskisenkin Suomen infrahankkeista ja innovatiivisuudesta.

Uutena päättäjänä katson, että meidän tehtävämme on etsiä uusia mahdollisuuksia ja rakentaa laajaa yhteistyötä, unohtamatta realismia, historiaa ja tehtyjä päätöksiä kunnioittaen. Tulevaisuuden Mikkeli on saatava mahdollisimman lähelle kasvukeskuksia, mikä tarkoittaa nopeaa ja tiheää raideliikennettä.

Edelleen ehdotan, että luomme Mikkelin saavutettavuus 2050 -strategian, joka pitää sisällään pitkän ja lyhyen tähtäimen infrasuunnitelman. Mukana suunnittelussa tulee olla Itärata, Lahti-Heinola oikorata, lentokenttä sähköiseen liikelentämiseen, Savonradan perusparannus, paikallisjunaliikenne, Mäntyharjun kanava sekä tieverkoston perusparantaminen.

Mitään saada, jos ei pyydetä! Kunnianhimoa on oltava ja työtä asioiden edistämiseksi on tehtävä! Pidetään silti keskustelu asiallisena ja pysytään asiassa.

Kati Häkkinen

Kirjoittaja on keskustan kaupunginvaltuutettu Mikkelistä.