Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Digiopastusta ikääntyville

Mikkelissä on järjestetty ilmaista digiopastusta ikääntyville vertaistukena vuosien ajan, Omatorilla tiistaisin ja kirjastossa torstaisin.

Henkilökohtaisessa opastuksessa on havaittu laaja kirjo pulmia, joita sitten on ratkottu. On älypuhelimet, tabletit, tietokoneet, navigaattorit, reitittimet, tulostimet ja niin edelleen.

Useimmiten pulma on ollut pieni, mutta omin neuvoin ei ole ratkennut ja siihen tarvittu tukea. Joskus on ollut myös hyvinkin haasteellisia ongelmia. Monesti myös salasanat ja käyttäjätunnukset ovat unohtuneet. Päivitykset ovat monesti jääneet tekemättä joko itse laitteeseen tai sovelluksiin tai niistä ei ole tiedetty tai rohjettu tehdä.

Ongelmaksi on havaittu myöskin pankkien kylmäkiskoisuus asiakkaitaan kohtaan. Palvelut on viety digimaailmaan. Pankit eivät tiedosta tai välitä, että ikäihmisen kulkeminen voi olla vaivalloista ja uuden oppiminen hitaampaa tai asiakas arka. Kuulostaa melko häikäilemättömältä, jos pankki neuvoo menemään kirjastoon maksamaan laskuja: ”kyllä ne siellä neuvoo”.

Asiakkaat ovat todenneet monesti, etteivät omat lapset jouda neuvomaan.

Usein törmää siihen, että asiakkaalle on myyty operaattorin toimesta täysin tarpeeton ja kallis liittymä, esimerkiksi Doro-näppäinpuhelimeen muiden ominaisuuksien lisäksi nopea netti, jota henkilö ei ole koskaan käyttänyt. Tai tuputetaan 5G-liittymää hajaseudun ihmiselle jolla ei edes ole 5G-laitetta. Sanotaan, ettei se ole kuin muutaman euron kalliimpi, mutta muutamista euroista kertyy muutamia kymppejä vuodessa.

Tämä arveluttava tarpeettomien ja kalliiden liittymien myynti on näyttänyt yleistyvän. Kun opastetavalta on tiedusteltu, miten päädyitte tällaiseen liittymään tai palveluun, vastaus on: ”Kun myyjä vakuutti, että tarvitsette sellaisen, itse en ymmärrä asiasta mitään”.

Tai on myyty virustorjunta, josta maksettu vaikkapa jo vuoden verran, mutta jota ei koskaan ole laitteeseen asennettu, koska sen asentaminen jätetty asiakkaalle. Itse olen myös erään operaattorin kivijalkakaupassa kuullut myyjän sanovan, että ”puhelin menee rikki, jos siitä jakaa nettiyhteyden johonkin muuhun laitteeseen”.

Olen myös sivukorvalla kuullut eräässä kaupassa myyjän selvittävän huolella asiakkaan puhelimen käyttöä ja minkälainen puhelin nykyinen on ja tarjoavan mielestäni juuri sopivaa liittymää – ei huono!

Digiopastajien kesken vallitsee mukava meininki ja jos yksi ei tiedä kysytään kaverilta, yleensä ongelmat ovat saatu ratkaistua.

Mukavaa ollut havaita, että älylaitteen käyttö ei ole iästä kiinni, vaan motivaatiosta. Varttuneimmat opastettavat ovat olleet virkeitä yli 90-vuotiaita.

Opastukseen tulevat ovat vain jäävuoren huippu kaikista avun tarvitsijoista. Rohkeasti mukaan kaikki!

Pekka Hynönen

Kirjoittaja on yksi Mikkelin digiopastajista.