Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Yksi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Suomeen

Suomi on väestöltään pieni maa. Kooltaan vain yksi kaupunginosa maailman suurkaupunkia. Globaalit it- järjestelmät palvelevat miljardeja asiakkaita reaaliaikaisesti.

Miksi Suomessa ei voisi olla vain yksi 5,5 miljoonaa asukasta palveleva sote-tietojärjestelmä? Esimerkkinä kauppa- ja pankkiala. On alueellisia toimintoja, mutta kansalliset tietojärjestelmät.

Asia on ollut useampana vuosikymmenenä Suomessa esillä, mutta toimeen ei ole ryhdytty.

Nyt aika on sopiva. Eduskunta päättää hyvinvointialueiden rahoituksesta ja voi myös ohjata rahoituksen tehokasta käyttöä. Toiminnaltaan samansisältöisen tietojärjestelmien ostaminen eri hyvinvointialueille merkitsee samasta työstä useampaan kertaan täyden hinnan maksamista alan yrityksille. Tämä on verovarojen tuhlausta.

Kun hyvinvointialueittain eri maakunnissa siirrytään vuoden 2023 alusta alkaen yhdistettyyn sosiaali- ja terveydenhoidon järjestelmään, olisi aika rakentaa maahan kaikkia alueita palveleva sote-tietojärjestelmä.

Keskittäminen toisi merkittävän kustannusedun. Tavoitteena olisi löytää optimiratkaisu alueellisten ja valtakunnallisten järjestelmien välillä. Kokemukset alueellisten sote-tietojärjestelmien uudistamisessa eivät kannusta jatkamaan pelkästään alueellisella toimintamallilla.

Luontevinta olisi laajentaa Kelan tietohallintoyksikön toimintaa palvelemaan nykyistä monipuolisemmin eri hyvinvointialueita. Kela on eduskunnan alainen yksikkö. Eduskunta voi myös päättää Kelan tietohallintotoimintojen laajentamisesta.

Pekka Neittaanmäki

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan professori ja Keski-Suomen aluevaltuuston keskustalainen jäsen.