Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Ammattidiesel tarvitaan nyt

Polttoaine- ja energiakriisi ravistelevat meitä kaikkia, myös kuljetusalaa. On ennusmerkkejä, että ensi vuonna mentäisiin jopa kohti taantumaa. Nyt jos koskaan on tärkeää ylläpitää maan elinvoimaa ja huolehtia kilpailukyvystä sekä saavutettavuudesta kaikin tavoin. Erityisesti nykyinen maailmantilanne kolhii itäistä Suomea.

Ammattidiesel on yksi keino turvata Suomen kilpailukykyä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on ajanut ammattidieseljärjestelmää Suomeen jo vuosia.

Viime talvena, jo ennen Ukrainan sodan alkua, kun oli nähtävissä polttoaineiden hintojen noususuunta dieselin veronkorotusten ja jakeluvelvoitteen kiristysten myötä, nostimme asiaa yhä painokkaammin keskusteluun.

Maan kilpailukyvystä on kannettava huolta. Kun kuljettamisen kustannuksia nostetaan, heijastuu se hetken päästä lähes kaikkeen inflaation kiihtymisenä.

Helmikuussa, juuri ennen Ukrainan sodan alkua, hallitus lupasikin, että ammattidiesel etenee vielä tällä eduskuntakaudella valmisteluun. Jotta järjestelmä saadaan käyttöön, tulee hallituksen esitys asiassa saada eduskuntakäsittelyyn vielä syksyn aikana, jotta asia ehditään käsitellä vielä nykyisen vaalikauden aikana.

Tarve järjestelmälle on hallituksen helmikuisen päätöksen jälkeen vain huomattavasti kasvanut, kun Venäjän hyökkäys Ukrainaan on johtanut polttoaineiden ja energian huimaan kallistumiseen.

Ammattidieseljärjestelmä tarkoittaa sitä, että ammattiliikenteeseen ostetun dieselin veroista osa palautetaan kuljetusyrityksille. Tällä alennetaan kotimaisten yritysten kustannuksia ja parannetaan kotimaisen kuljetus- ja logistiikka-alan kilpailukykyä.

Uusiutuvan dieselin käytöllä ja jakeluvelvoitteella saadaan päästöjä vähennettyä, mutta korkeat logistiikkakustannukset heijastuvat laajalti kaikkien tavaroiden hintoihin, joten kyse on meidän kaikkien asiasta.

Ammattidieseljärjestelmällä hillitään tätä kustannuspainetta jo kahdeksassa EU-maassa. Tällä hetkellä Suomi antaa asiassa tarpeetonta kilpailuetua ulkomaisille yrityksille.

Akuutin energiakriisin kanssa samanaikaisesti liikenteeseen kohdistuu myös merkittäviä päästövähennystavoitteita. Ilmastopäästöjen vähentämistarvetta tuskin kukaan kiistää. Päästöjen vähentäminen on kuitenkin tehtävä maan elinvoimasta tinkimättä. Ennen kuin ajoneuvotekniikan ja jakeluinfran kehittyminen mahdollistavat myös tavaraliikenteessä uusia käyttövoimia on diesel pääasiallinen polttoaine.

On tärkeää, että kuljetussektori selviää energiakriisistä investointikykyisenä. Tätä kykyä tarvitaan tulevina vuosina matkalla kohti yhä vähäpäästöisempiä tavarankuljetuksia. Ammattidiesel tulee viedä nyt ripeästi maaliin niin taantuman torjumiseksi kuin maan kilpailukyvyn varmistamiseksi.

Suomi on pidettävä liikkeessä.

Janne Kojo, Heikki Lappalainen

Kirjoittajista Kojo on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n yhteiskuntasuhteiden päällikkö ja Lappalainen SKAL Itä-Suomi ry:n toiminnanjohtaja.