Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Sähköinen lentäminen muuttaa Mikkelin lentokentän merkityksen

Mikkelin päättäjät ratkaisevat parhaillaan Mikkelin lentokentän kohtaloa. Päätöksenteossa yhtenä keskeisenä näkökulmana tulee huomioida sähköinen lentäminen, joka muuttaa lentämisen koko toimintamallia liikkumisen muotona.

Vielä joitakin vuosia sitten sähköistä lentämistä pidettiin kaukana tulevaisuudessa olevana konseptina. Tekniikan kehitys on kuitenkin ollut ennakoitua nopeampaa ja näköpiirissä on sähkölentokoneiden liikennekäyttö jo ennen 2030-lukua. Muun muassa Finnair on tehnyt aiesopimuksen 20:n Heart Aerospacen kehitteillä olevan Heart ES-19 -sähkölentokoneiden hankkimisesta. Näiden koneiden on suunniteltu olevan liikennekäytössä jo vuoden 2026 lopussa nimenomaan Mikkelin kaltaisille kentille.

Sähköisen lentämisen kannalta Etelä-Savon lentokentät Mikkelissä ja Savonlinnassa ovat juuri optimaalisella sijainnilla suhteessa Helsinki-Vantaaseen, mutta myös muihin maakuntakenttiin. Tällä kanalla oli myös liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka syyskuussa julkaisemassaan kirjoituksessa.

Sähkölentokoneiden optimaalisin toimintamatka on alle 400 kilometriä. Sähköisen lentämisen ennakoidaan vähentävän operointikustannuksia merkittävästi ja pienemmilläkin matkustajamäärillä päästään nykykoneita parempaan kustannustehokkuuteen. Samalla lentämiseen liittyvä ympäristöä kuormittava leima ja lähipäästöt poistuvat.

Alueen elinkeinoelämän ja ihmisten liikkumisen kannalta olisi nyt erittäin lyhytnäköistä päättää Mikkelin lentokentän sulkemisesta. Kansainvälisen statuksen uudelleenhankkiminen on kallista tai jopa mahdotonta. Päätös tehdään nyt siitä, halutaanko olla mukana sähköisen lentämisen kenttäverkostossa ja kehittyvässä uudessa liikennemuodossa vai lentävätkö matkustajat muihin kaupunkeihin jatkossa Mikkelin yli.

Teppo Leinonen

Kirjoittaja on Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja.