Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Seurakuntavaaleissa tarvitaan taas Simon sykäystä

Mikkelin seurakuntavaalien äänestysprosentti valuu vähitellen kohti kymmenen prosentin maagista rajaa. Sama tilanne oli 1990-luvulla. Uusi tuomiorovasti Simo S. Salo keksi oivan keinon seurakuntavaaleihin 1998. Vaalipäivän äänestys oli vain tuomiokirkossa, mutta ennakkoäänestys hajautettiin kauppakeskuksiin ja laitoksiin. Vaalitoimitsijat ahkeroivat Graanilla ja monissa paikoissa. Syntyi uusi ilmiö Market-äänestys, jota jopa Ylen TV tuli uutisoimaan. Äänestysprosentti hypähti 10 prosentista 15:n tuntumaan.

Olin vaalilautakunnan sihteerinä purkamassa ennakkoäänivuoria. Puheenjohtaja Tuula Suhonen komensi meidät seurikselle sumaa selvittämään.

Nyt tarvitaan uusi Simon konsti. Mutta miten. Vaaleihin pitää panostaa erityisesti ilmoittelulla. Seurakunnan lehti ja netti ovat hyviä viestijöitä, mutta ne eivät riitä. Ennakkoäänestyspaikoista pitää ilmoitella näyttävästi printtimediassa. On paljon iäkkäitä jotka eivät seuraa nettiä.

Myös kirkko saisi kantaa kortensa kekoon. Kirkon viestintä lanseerasi ennen isot kampanjat televisiota myöten, jotta vaalitapahtuma saisi näkyvyyttä. Niistä on sittemmin luovuttu ja panostettu johonkin muuhun. Mihin?

En vähättele äänestäjien määrää. Mikkelissä 3 800 on iso määrä seurakuntalaisia ja on hienoa että niin moni lähti uurnille. Lähes neljän tuhannen ihmisen kontakti kirkkoon on suuri tapahtuma seurakunnan mittakaavassa. Mikkeli on vahvaa kirkollista aluetta ja tuomiokirkkoseurakunnassa on 45 000 jäsentä.

Vaalit on tärkeä kontakti seurakuntalaisiin.

Aarre Kunnas

Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden maisteri ja seurakuntalainen Mikkelistä.