Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Hyviä hankkeita ei olisi varaa päästää raukeamaan

Naurulokit veivät tämän pelin 6–0. Osuuskauppa Suur-Savo jäi kakkoseksi.

Toimitusjohtaja Ari Miettinen teki perjantain tiedotustilaisuudessa selväksi, että osuuskauppa ei rakenna Prismaa Mikkelin Veturitallien kupeeseen.

En ole luonnonsuojelun syväosaaja. Ehkä juuri siksi tuntuu järjettömältä, että keskeltä kaupunkia, rautatien ja valtatien väliseltä joutomaalta löydetään luontoarvoja, jotka estävät rakentamisen.

Laki tietysti on laki, ja sen mukaan pitää kaavat tehdä. Sekin on toki hyvä muistaa, ettei homma ihan pelkkiin lokkeihin kaatunut.

Vielä viime keväänä Mikkelin uuden Prisman rakentamiskustannuksiksi arvioitiin vajaat 40 miljoonaa euroa. Äskettäin valmistunut kaavaehdotus kuitenkin edellytti alueella pesivien lokkien huomioimista ja vanhan Veturitallin säilyttämistä. Lisäksi Savon radan laajennukselle piti varata tilaa. Rakennusala pieneni. Kustannukset kasvoivat.

Nyt hinnaksi kerrottiin jo noin 60 miljoonaa euroa. Noususta merkittävän osan selittänee yleinen rakentamisen kallistuminen. Muutenkin maailma on ehtinyt hankkeen julkaisun jälkeen muuttua epävarmempaan suuntaan.

Mikkelin keskusta-alueen kehittymisen kannalta Prisman kaatuminen oli takaisku. Kaupunkirakenteessa kiinni oleva hypermarket olisi lisännyt palveluita ja parantanut niiden tavoitettavuutta.

Lisäksi Prisman piti olla päänavaus sataman alueen uudelle kukoistukselle.

Ylipäänsä Mikkeli kaipaisi kipeästi uusia investointeja ja avauksia. Vain eteenpäin menevä kaupunki houkuttelee uusia ihmisiä, yrityksiä ja ideoita. Vaihtoehtona on hiipuminen.

Uskottavia tekijöitä ja tulijoita ei näillä main ole liiaksi asti nähty. Hyviä hankkeita ei olisi varaa päästä raukeamaan.

Osuuskaupalla ei ole plakkarissa mitään B-suunnitelmaa. Nykyinen paikka Graanissa on ahdas ja uudistua pitäisi. Toista Veturitallien alueen kaltaista vaihtoehtoa ei ole olemassa.

Jälkikäteen näyttää siltä, että veturitallien alue taisi olla rakentamiselle jopa niin houkutteleva vaihtoehto, että siihen liittyviin riskeihinkin suhtauduttiin vähätellen. Eivät asiat nimittäin mistään puskista tulleet.

Sekä naurulokkien pesimälutakko että Veturitallien suojeluvaatimus olivat esillä jo heti hanketta ensi kertaa esiteltäessä.

Kesäkuussa 2022, kun alueen maakauppoja tehtiin, riskien piti olla jo hyvin selvillä. Lokkien pesinnän esimerkiksi pystyi jokainen ohiajava itse huomaamaan.

Siitä huolimatta Mikkelin kaupunginvaltuusto päätti ostaa VR:ltä alueen maita parilla miljoonalla eurolla. Toivottavasti huippupaikalle löytyy nyt uusia tulijoita ja sijoittajia.

Kirjoittaja on Länsi-Savon vastaava päätoimittaja.